Khamis, 19 Januari 2012

Tips Paling Berkesan Mencegah Dan Menghilangkan Jerawat!

Posted: 25 Oct 2011 09:41 PM PDT

Ada orang memanggilnya sebagai jerawat. Ada pula yang menyebutnya jeragat. Hampir-hampir setiap individu pernah mengalami masalah jerawat. Ia berlaku secara automatik apabila mulai menginjak usia remaja. Dikatakan 85% daripada remaja menghidapinya. Saya sendiri pernah mengalami.

Tips Paling Berkesan Mencegah Dan Menghilangkan Jerawat!

Walaupun begitu, ada juga sesetengah orang (yang amat sedikit bilangannya) cukup bertuah kerana tidak pernah dihantui masalah jerawat. Saya ada seorang dua rakan yang bertuah ini seperti ini. Tekaan rambang dan dengaki saya – mungkin kerana tubuh mereka tidak menghasilkan cukup banyak minyak terutama di bahagian muka. Hehee..

Jerawat bukan sahaja di wajah, ia boleh tumbuh di bahagian badan yang lain. Antaranya kawasan belakang badan, lengan, peha dan sekitar atas dada ke leher. Paling tak tahan kalau diserang jerawat batu. Pedih dan cukup tidak selesa. Walaupun sekali-sekala sahaja tumbuh.

Kalau menurut pandangan pakar kesihatan, jerawat adalah keadaan dimana liang roma kulit tersumbat oleh sebum. Ia terhasil daripada aktiviti hormon-hormon pada kelenjar minyak (sebaceous glands) pada kulit yang membawa kepada penutupan liang roma dan kecederaan tisu (lesion) yang biasanya dipanggil jerawat.

Dari pandangan sosial, masalah jerawat boleh mengecewakan dan mencacatkan dalam kes-kes tertentu. Jerawat juga memberi kesan ekonomi yang penting kerana banyak wang dibelanjakan untuk rawatan preskripsi dan bukan preskripsi, terapi dan produk-produk berkaitan jerawat.

Tidak perlu pening-pening memikirkan itu semua. Kalau difikirkan secara optimis, ia masalah biasa saja. Semua orang melaluinya, hanya sama ada kronik atau tidak sahaja. Jadi idea kita kali ini adalah bagaimana untuk meminimakan kesan jerawat. Berikut tips paling mudah menghilangkan jerawat dan mana-mana remaja (serta dewasa) boleh melakukannya. Kos untuk setiap tips ini juga cukup-cukup rendah!

1. Utamakan kebersihan diri dan persekitaran kulit muka.
Basuh sekurang-kurang tiga kali sehari dengan pencuci muka yang betul. Harus diingat, jangan berlebihan dalam menggunakan pencuci dan jangan mengosok muka terlalu kuat. Sekadarnya sahaja. Asalkan minyak sudah hilang dan anda yakin kebersihannya.

2. Jangan sentuh bahagian wajah kalau tidak perlu.
Jangan cuba-cuba. Elakkan sama sekali. Tangan sebenarnya merupakan tempat yang mempunyai jutaan bakteria. Ia akan dipindahkan ke muka dan seterusnya menyebabkan masalah jerawat bertambah kronik. Pastikan tangan dalam keadaan bersih jika memegang muka (sebaiknya basuh tangan dahulu).

3. Minum air secukupnya.
Tips ini kelihatan kolot bukan? Seolah tidak ada kait-mengait langsung. Jangan begitu. Sebenarnya badan kita terdiri daripada 70% air dan kita sepatutnya mengambil minima 2 liter air sehari. Pengambilan jumlah air yang mencukupi akan menjamin kesihatan tubuh dan kulit. Jika kulit sihat, masalah kulit juga akan dapat dicegah. Itu termasuklah jerawat.

4. Amalkan memakan sayuran dan buahan.
Seperti juga poin di atas, diet harian yang mengandungi banyak sayur dan buah akan membekalkan khasiat secukupnya kepada tubuh. Sudah pasti ia akan menyukarkan jerawat membiak.

5. Kurangkan pengambilan makanan berlemak.
Semua tahu, jerawat adalah disebabkan oleh penghasilan minyak berlebihan di kulit. Keadaan inilah yang menjadi tempat kesukaan bakteria hidup lalu mengakibatkan masalah jerawat timbul. Jadi sudah semestinya antara langkah paling asas menghindari jerawat adalah dengan mengurangkan pengambilan lemak. Makanan mengandungi lemak tepu dan tek tepu harus dijauhi.

6. Jangan memicit jerawat!
Jangan pula ada yang menjadikan memicit ‘jerawat masak’ sebagai hobi. Terfikir mengenainya pun jangan. Jerawat masak itu sebenarnya mengandungi nanah (yang penuh kotoran), jika anda memicitnya maka anda sebenarnya menyebarkan benih jerawat plus bajanya sekali ke kawasan lain di muka anda. Anda akan menjadi penternak jerawat yang berjaya nanti.

Jadikan tips-tips mencegah dan menghilangkan jerawat yang dikongsikan ini sebagai amalan. Inilah kuncinya! Anda tidak boleh misalnya memakan sayuran dengan banyak selama seminggu dan kemudian langsung tidak mengambilnya pada minggu seterusnya. Minum air dan lain-lain tips juga begitu. Jadikannya gaya hidup.

Tiada ulasan: