Jumaat, 3 Februari 2012



Hambatan Masa

Tubuh yang sihat mempunyai tekanan tenaga yang tinggi di semua bahagian organ. Tenaga ini dapat dikenal pasti melalui persamaan lapisan warna terhadap organ seperti gambar rajah di bawah. Penyakit dapat dikesan melalui tenaga yang bertekanan rendah yang terdapat di sesuatu lapisan warna.
Kumpulan organ berdasarkan level tubuh
Perubahan tenaga bertekanan rendah
Gambar rajah di atas menunjukkan tubuh yang mengalami kebocoran warna atau juga disebut tekanan rendah. Cuba perhatikan pengaruh getaran tenaga warna diakibatkan oleh titik bertekanan rendah. Tekanan rendah ini yang akan memberikan tindak balas kelemahan otot tangan ketika ujian Applied Kinesiology dijalankan. Oleh itu, kaedah Applied Kinesiology akan menunjukkan organ yang lemah dan sihat melalui tindak balas terhadap tekanan tenaga yang tinggi dan rendah pada tubuh.

Untuk keterangan lanjut sila rujuk kategori Applied Kinesiology dalam blog ini.
Kaedah rawatan yang terbaik untuk mengatasi sesuatu penyakit (tenaga bertekanan rendah / titik kelemahan) ialah dengan mengejar dan memberikan tenaga atau “masa” di bahagian organ yang lemah. Kaedah ini bisanya dikongsi atau dibincangkan oleh mana-mana pengamal perubatan alternatif yang mempunyai pengalaman yang lama sebagai seorang perawat. Kaedah ini digelar sebagai “Hambatan Masa”.

Bentuk Tenaga Tekanan Rendah

Tenaga yang bertekanan randah (penyakit) mempunyai sifat asas tenaga iaitu berkeupayaannya berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain dan mempunyai keadaan jisim yang berbeza.

Secara kimia, tenaga bertekanan rendah adalah bersifat nyah elektron (berasid), mempunyai pergerakan yang rawak (tidak tentu hala dan liar), mempunyai ikatan molekul yang menjarak (panas).

Sifat kimia ini menjadikan keadaan jisim tenaga bertekanan rendah boleh berubah-ubah kepada empat bentuk seperti berikut
  1. Pepejal
  2. Cecair
  3. Gas
  4. Plasma
Empat keadaan jisim

Jadual di bawah menunjukkan contoh keadaan jisim.

KEADAAN JISIM
KETERANGAN
PEPEJAL
Contoh keadaan pepejal adalah seperti batu karang, kristal gout, kanser, ketumbuhan, cyst dan sebagainya.
CECAIR
Contoh keadaan cecair adalah seperti penyakit pneumonia (paru-paru berair), biliari atarasia (perut berair), hidrocephalus (kepala membesar) atau sebagainya.
GAS
Contoh keadaan gas ialah seperti masalah ulser di perut yang menyebabkan sendawa sedu (sendawa pelik yang berturutan tanpa henti seolah-olah seperti sedu tetapi sedunya ialah sendawa). Biasanya wap tidak dapat dilihat kerana peringkat ini sungguh halus dan amat rawak. Tanda lain tenaga bertekanan rendah dalam bentuk wap ialah bersin, batuk, menguap dan tersedak.
PLASMA
Contoh keadaan plasma ialah seperti hadas angin. Semasa tidur, akan terbentuk gas-gas adi dalam keadaan plasma di bahagian rongga hidung.


Proses Hambatan Masa

Disebabkan titik bertekanan rendah sentiasa berubah tempat dari satu organ ke satu organ yang lain, maka sesuatu rawatan perlu kepada susulan untuk memberikan tenaga kepada mana-mana titik bertekanan randah supaya tenaga bertekanan rendah dapat diberikan tenaga.

Tubuh yang mendapat tekanan tenaga yang tinggi akan kembali menjalankan fungsinya seperti biasa seperti berikut;
  1. Membina dan menumbuhkan sel dan tisu sesuatu organ.
  2. Merembeskan hormon dan enzim.
  3. Berkeupayaan menentang dan mengawal biotik atau antibiotik semula jadi.
  4. Nyah toksik, karbon dioksida atau berkumuh dengan sempurna.
  5. Berkeupayaan menghadamkan dan mencerna nutrien.
Hambatan masa atau dalam bahasa yang mudah ialah bertukar-tukar formula rawatan berdasarkan organ yang paling lemah ialah cara terbaik untuk merawat sesuatu penyakit sehingga sembuh sepenuhnya.

Oleh itu, sesuatu rawatan sama ada Colour Vibration Therapy atau mana-mana rawatan alternatif yang berbentuk “mempertenagakan”, kaedah rawatan yang berbaik ialah rawatan yang mempunyai kekerapan bertukar formula rawatan yang tinggi. Semakin kerap rawatan ditukar dalam tempoh rawatan, maka semakin tinggi dan pantas peluang untuk sembuh.

Dalam kes ini, antara punca rawatan kepada pesakit Diabetes atau Penyakit Darah Tinggi yang tidak dapat sembuh sepenuhnya melalui rawatan klasik (rawatan hospital) adalah disebabkan oleh penggunaan ubat-ubatan yang sama dalam tempoh yang terlalu panjang tanpa ditukar atau melalui proses rawatan susulan yang kerap. Misalnya seseorang pesakit diabetes diberikan ubat pada kadar 500mg untuk bekalan sehingga temu janji seterusnya yang memakan masa hingga 6 bulan. Sedangkan rawatan alternatif akan membekalkan ubat untuk tempoh hingga 6 hari dan perlu mendapatkan rawatan susulan selepas tempoh tersebut.

Kawalan Bentuk Masa

Semakin rawak dan semakin panas tenaga bertekanan rendah, maka semakin tinggi kepantasan untuk menghambat masa. Bermaksud semakin tingkat tempoh kekerapan untuk sesuatu ubat atau formula rawatan perlu ditukar.

Manakala semakin tinggi level pada tubuh manusia, maka semakin rawak dan rumit tekanan tenaga rendah yang perlu dihambat. Pada level spiritual, tenaga bertekanan rendah adalah sungguh rawak. Manakala pada level fizikal, tenaga bertekana rendah mudah dihambat dan tidak mudah bergerak ke organ yang lain.

Graf di bawah menunjukkan tahap kekerapan berbanding dengan level dan bentuk jisim.
Gambaran kadar kekerapan level dan jisim


Kadar kekerapan hambatan berbanding level dan keadaan jisim


Kepungan Tekanan Rendah

Menghambat titik bertekanan rendah adalah cara yang memakan masa, rumit dan memerlukan kemahiran dan pengalaman yang luas untuk mencapai matlamat. Cara terbaik, pantas dan berkesan untuk menghambat titik bertekanan rendah ialah dengan mengepung dan mengenakan tekanan yang tinggi ke semua arah.

Matlamat ini hanya dapat dicapai melalui teknologi rendaman ais atau kaedah rawatan Hidrotherapy Ice.
Hidrotherapy Ice mengepung tenaga bertekanan rendah
Dengan kaedah ini, seseorang pesakit perlu direndamkan ke dalam bathtub yang berisi ais dan air yang digunakan akan “dipertenagakan” dengan formula aromatherapy. Titik bertekanan rendah akan dapat dihuraikan pada peringkat plasma kemudian “dikondensasikan” daripada plasma kepada gas kepada cecair dan kepada pepejal. Proses yang betul dan resonan akan menunjukkan kesan tenaga yang bertekanan rendah ini nyah dari tubuh dalam bentuk cairan yang kotor, berbau busuk atau hanyir, berserbuk hitam atau seperti hampas tanah di dalam bathtub.

Kesan ini menunjukkan tenaga bertekanan rendah atau penyakit telah bertukar atau terzahir dalam bentuk yang boleh dilihat dengan mata kasar.

Setakat ini, kaedah ini sentiasa memberikan kejayaan dan keputusan yang resonan sejak diamalkan secara terbuka kepada umum atau konvensional oleh rawatan Colour Vibration Therapy lebih 10 tahun yang lalu.

Petua Hambatan Masa

Tenaga bertekanan rendah sentiasa terikat dengan sesuatu amalan yang menghalang pengaliran keseimbangan tenaga tubuh. Antaranya ialah;
  1. Bersangka buruk terhadap sesuatu keadaan atau peristiwa. Merasa hampa dan mudah putus asa, suka mengatakan "mengapa diri jadi begini", "saya tidak mint dilahirkan begini" atau seumpamanya adalah termasuk dalam kategori ini.
  2. Pemikiran negatif terhadap sesuatu. Mempunyai sifat cerewat, suka mengeluh, iri hati, hasad, dendam adalah termasuk dalam kategori ini.
  3. Bernafsu dan berkeinginan yang tidak terkawal termasuk rasa ingin menunjukkan keinginan. Ketagihan adalah termasuk dalam kategori ini.
  4. Tamak, kedekut, takut mati atau takut miskin. Seseorang yang suka minta potongan harga ketika membeli tetapi orang yang sama ini juga meletakkan harga yang tinggi ketika menjual adalah termasuk dalam kategori ini.
Oleh itu, perkara yang disenaraikan ini haruslah cuba dirawat atau dielakkan. Antara cara terbaik untuk mengatasinya ialah
  1. Meningkatkan amal ibadat. Amal ibadat akan meningkatkan rasa keyakinan dan sangka yang baik terhadap Allah.
  2. Mengambil makanan yang halal dan suci (toyyibah). Halal dan suci adalah berbeza. Tidak semestinya sesuatu yang halal itu suci. Ada juga yang suci itu tidak selamat atau digelar “syubahah” misalnya kilang penyediaan air minuman yang mengikut peraturan kebersihan tetapi memasukkan bahan penahan dari sumber kimia yang menjejaskan kesihatan, maka minuman ini halal tetapi kesuciannya digelar “syubahah”. Makanan yang halal dan toyyib akan memastikan pemikiran seseorang itu positif.
  3. Secara umumnya nafsu yang dikawal oleh otak Hipothalamus ialah ketagihan terhadap rokok atau tembakau, arak atau alhohol, dadah dan seks. Melakukan amalan sunat seperti berpuasa atau sekurang-kurangnya mengurangkan makan (sila rujuk Petua Pengambilan Nutrien untuk maklumat lanjut)
    Mengamalkan solat malam atau sekurang-kurangnya kurangkan tidur berlebihan atau tidur dengan cara yang betul (sila rujuk post bertajuk Tidur Sebagai Rawatan)
    Amalan ini adalah contoh amalan terbaik untuk mengatasi kelemahan otak Hipothalamus yang mengawal nafsu, keinginan, kebosanan. Oleh itu, nafsu dan keinginan tanpa batasan boleh diatasi.
  4. Mengeluarkan sedekah dan berzakat. Kita diwajibkan berusaha mencari rezeki, tetapi setiap yang diperoleh tidak ada kaitan dengan usaha yang dilakukan. Oleh itu, mengeluarkan sedekah dan berzakat akan menghapuskan sifat tamak, kedekut, rasa takut rugi atau sebagainya. Sifat ini adalah faktor kepada penyakit-penyakit di bahagian fizikal seperti usus, tulang, saraf, otot dan sistem darah.
Kesimpulan

Di sini dapatlah kita fahami kewajaran kekerapan rawatan berbentuk tenaga dipertingkatkan. Semakin kerap rawatan diambil atau pertukaran formula rawatan atau rawatan susulan dilakukan, maka semakin cepat proses penyembuhan akan berlaku, insya Allah.

Semoga anda berbahagia dan gembira dengan post ini.

Selasa, 14 Oktober 2008

Keajaiban Mandi Ais

Mandi ais adalah teknologi paling ulung dalam rawatan Colour Vibration Therapy sebagai ikhtiar untuk merawat penyakit, kecantikan dan menenangkan minda. Terapi menggunakan ais bukan perkara yang baru malah ia telah dipraktik sejak zaman Rasulullah lagi.

Sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Ibnu Omar Radhiallahu anhuma mengatakan yang maksudnya :

"Demam berasal dari kepanasan api neraka yang mendidih, maka padamkanlah ia dengan air". (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam hadith yang diriwayatkan daripada Aisyah Radhiallahu anha dari Nabi Shallallahu alaihi wasallam, Baginda bersabda yang maksudnya :

"Demam adalah dari panas api neraka yang mendidih, dari itu dinginkanlah ia dengan air". (Hadith riwayat Muslim).

Cara merawat demam juga ada disebukan dalam hadis "Selepas solat Subuh sebelum terbit matahari, maka selamlah ke dalam sungai sebanyak tiga kali selama tiga hari. Jika tidak sembuh, lakukan selama lima hari, jika tidak sembuh lakukan selama tujuh hari, jika tidak sembuh lakukan selama sembilan hari. Tetapi jangan melebihi sembilan hari". [*sumber sahih hadis ini belum ditemui]

Berdasarkan itulah pengasas rawatan alternatif Colour Vibration Therapy mencipta terapi yang pertama di Malaysia menggunakan ais. Untuk memulakan terapi menggunakan ais, beberapa perkara perlu diambil berat. Kesihatan pesakit akan diperiksa terlebih dahulu untuk menentukan masalah yang dihadapi.

Pemeriksaan kesihatan pesakit hanya dilakukan oleh pengamal CVT yang bertauliah dan berpengalaman. Setelah dipastikan masalah yang dihadapi, barulah pesakit dibawa ke bilik terapi mandi ais. Terapi itu hanya dikendalikan oleh kakitanganyang benar-benar berkelayakan dengan prosedur dan ketika yang ketat.

Keistimewaan Mandi Ais

Terapi ini dikatakan amat bekesan untuk merawat beberapa penyakit kronik daripada kanser sehinggalah sakit yang paling ringan seperti demam. Selain itu, terapi ini juga boleh memberi kesan kepada kecantikan dan awet muda.

Terapi ini bertindak untuk
  • Membunuh kulat, bakteria, virus yang tidak diperlukan dalam darah dengan cara tekanan daripada air.
  • Menguatkan sistem imun untuk menguatkan badan daripada jangkitan penyakit berjangkit.
  • Membunuh kuman pada luka, memecahkan darah beku.
  • Membaiki fungsi serta peredaran darah ke otak.
  • Boleh mengecilkan dan menghapuskan pertumbuhan sel barah, lymphoma dan leukimia.
  • Memberikan ketenangan, rehat yang sebenar, tidur yang lena dan secegaran yang cepat.
  • Mengawal dan membaiki denyut nadi, meningkatkan kadar metabolisma.


Mereka yang sihat juga boleh mengamalkan mandi ais untuk ketenangan, menghilangkan keletihan, kecantikan dan awet muda. Paling berkesan, mandi ais ini boleh melegakan keletihan dengan cepat dan memulihkan tenaga dengan pantas.

Penemuan Lain Tentang Mandi Ais

Di England terapi ais digunakan oleh pakar physiotherapiest untuk memulihkan ahli sukan yang keletihan. Terapi ais digunakan untuk mempercepatkan pemulihan badan daripada keletihan dan menyembuhkan kecederaan.
Atlit mandi ais
Dengan hanya berendam di dalam ais selama lima hingga 10 minit, kesejukan ais itu boleh melancarkan perjalanan darah di kaki ataupun bahagian yang mengalami keletihan. Selepas 10 minit akan terasa kaki berpeluh atau hangat dari dalam dan terasa ringan serta hilang kesakitan.
Semasa berendam, darah yang membawa oksigen akan banyak dibawa mengalir ke otot kaki dan bahagian lain badan untuk menolak asik laktik dan mengeluarkan toksin di dalam darah yang menyebabkan keletihan.

Biasanya mandi ais diamalkan oleh pemain ragbi semasa perlawanan Ragby World Cup, selepas menjalani latihan. Mereka mengamalkan mandi ais untuk membantu otot sentiasa kekal segar dan mengelakkan kecederaan.

Langkah-langkah Mandi Ais

Ada beberapa bahan yang akan dicampurkan di dalam tab mandi untuk terapi mandi ais. Bahan pertama yang mesti ada ialah air, iaitu perkara penting sebagai medium perantaran getaran tenaga dalam rawatan. Bahan-bahan lain ialah garam, kapur, belerang, minyak aromatherapy dan buih mandian beraroma. Bahan terpenting yang berperanan menguatkan getaran tenaga bahan-bahan yang dinyatakan di atas ialah ais. Ais berperanan menyejukkan air supaya molekul bahan menjadi bertenaga apabila ia bergetar denagan frequensi yang tinggi.

Setiap bahan-bahan ini memainkan peranan seperti berikut;
Air
Unsur atom air paling cepat mengesan gema atau gelombang yang berlainan dan paling cepat bergetar
Ais
Memberikan tekanan yang boleh menolak benda-benda asing mendap ke dasar kolam
Kapur
Menguatkan semula sktruktur tulang, meningkatkan suhu darah dan merendahkan suhu tulang. Merangsang impuls saraf ke otak dengan cekap dan tepat. Memberihkan kulit supaya deria sentuhan lebih peka pada tekanan persekitaran.
Sulfur
Membantu proses penghadaman, meneutralkan racun dan toksik dalam sistem penhadaman. Melancarkan penyerapan neutrient
Garam
Mencairkan darah, melancarkan aliran darah, mengeluarkan karbon dioksida yang terperangkap di dalm aliran darah dan memelihara sel darah
Aromatherapy
Merangsang kelenjar pineal untuk menguatkan sistem imun


Sebelum mandi, pesakit akan diberikan sesuatu formula mengikut keadaan hasil pemeriksaan kesihatan seperti berikut;
Formula NW7
Jika kandungan urik asid tinggi untuk mengelakkan kesejukan melampau semasa mandi. Formula ini juga membantu mengurai urik asid ketika mandi supaya tidak berlaku kekejangan
Formula NW4
Jika banyak angin dalam badan boleh menyebabkan pergolakan antara angin yang hendak dikeluarkan oleh tubuh dengan tekanan untuk memecahkan aingin dalam badan. Formula ini membantu mengelakkan rasa mual atau muntah ketika mandi akibat angin hendak dikeluarkan.
Formula NW5
Sekiranya pesakit mengalami masalah jangkitan kuman dalam darah. Formula ini membantu tubuh mengawal bakteria dan mengelakkan jangkitan bakteria akbiat disingkirkan secara drastik semasa mandian
Formula NW3
Formula ini khas untuk pesakit darah tinggi untuk mengelakkan rasa sakit kepala akibat pemecahan kolestrol yang drastik semasa mandi.
Formula NW 1
Formula ini khas untuk pesakit yang mengalami gangguan spiritual seperti terkena sihir, saka dan sebagainya. Formula NW 1 membantu menguatkan kelenjar Pineal yang merangsang semagat supaya tidak perlaku peristiwa pelik semasa mandi seperti keluar objek tajam, berbisa dan sebagainya dari tubuh.


Air dendaman pula cepat menjadi panas dan ais mudah menjadi cair sepanjang proses mandian. Bilik rawatan sentiasa dipasang dengan penghawa dingin untuk memastikan tiada pergerakan udara yang bebas. Ais akan ditambah setiap 10 minit untuk mengekalkan kesejukan.

Sepanjang proses mandian bakteria akan banyak terurai dan dikeluarkan melalui kulit. Ia boleh menyebabkan bau busuk atau manjangkiti semula pesakit. Oleh itu, lampu UV akan dipasang sepanjang rawatan untuk memastikan bakteria tidak aktif. Dari dalam air pula, buih ozon dilepaskan untuk mematikan kuman atau jangkitan di dalam air.

Tab mandian dilengkapi dengan jakuzi untuk memastikan garam dapat bertindak mengecaj semula ion-ion negatif.

Rawatan dimulakan dengan doa kerana air amat terpengaruh dengan niat dan hajat seseorang. Rendaman dimulakan daripada kaki sehingga seluruh badan. Bahan-bahan akan dimasukkan ke dalam air satu persatu mengikut sukatan berdasarkan hasil analisa dan pemeriksaan pesakit. Tempoh rendaman mengambil masa 30 minit. Seitap masa, menyelam keseluruhan badan ke dalam air perlu dilakukan dengan kerap.

Maklumat lanjut sila rujuk katagori Hidrotherapy Ice dalam blog ini
Sebahagian post ini turut disiarkan dalam majalah i-Sihat terbitan Utusan Karya keluaran bulan September 2008.

Khamis, 15 November 2007

Ozon Hidroterapi Ais Membina Tenaga

Bepeluh sering dikaitkan dengan aktiviti yang dilakukan dan ia dikatakan sebagai menyihatkan tubuh badan. Peluh yang keluar adalah unsur garam galian yang tersimpan di bawah kulit yang sebenarnya apabila tubuh memaksanya keluar dengan cara aktiviti berat seperti bersenam, berlari yang kuat, bekerja di ladang dan sebagainya ia telah mencipta pembaziran.
Perpeluhan ketika senaman
Pada ketika keadaan aktiviti berat dilakukan, otak sebenarnya telah banyak ditumpukan pada aktiviti fizikal seperti itu yang akhirnya mencipta keletihan dan kehilangan garam mineral yang berguna seara berlebihan melalui perpeluhan tadi.

Kadar metabolisma juga semakin menurun dan ketika itu nutrien yang jika banyak terbeban di dalam hati didapati akan bertukar menjadi racun. Lama-kelamaan keadaan ini sudah tentu akan mencipta penyakit pada organ yang tertentu. Kadar karbon dioksida akan betambah manakala kadar oksigen semakin berkurangan.

Karbon dioksida akan menukar darah menjadi asid urik sedikit demi sedikit dan akhirnya pada suatu ketika kadar kesihatan tubuh menjadi rendah. Kerja-kerja sel akan terganggu dan terciptalah penyakit.
Berkelah di tepi air terjun ialah bersantai yang terbaik
Sebaliknya aktiviti bersantai dengan penuh kerehatan tanpa stress terhasil daripada pelbagai sumber sebenarnya menghasilkan oksigen yang mencukupi untuk sistem respirasi dan jantung. Oksigen yang cukup akan memecahkan kandungan gula yang berlebihan di dalam sel sebagai penghasilan respirasi sel bagi mencipta tenaga yang sebenar. Inilah kesesuaian tenaga daripada oksigen sebagai "nafas yang dipinjamkan" kepada setiap manusia yang hidup.

Kadar penyerapan oksigen ketika bersantai adalah lebih tinggi dan mencukupi untuk tubuh sementara karbon dioksida akan dibebaskan. Maka tubuh tidak lagi tercemar dengan gas karbon dioksida yang berlebihan serta beracun yang sebenarnya sebahagian daripada punca tubuh terasa ringan melayang-layang seperti ingin rebah. Kadar gas lengai ini di dalam tubuh sepatutnya hanya kurang 1% berbanding oksigen sebanyak 65%. Lemak yang berlebihan di dalam tubuh akan dapat dibakar dengan oksigen juga membentuk tenaga.
Sauna wap atau Infra Red Jarak Jauh
Seperti juga mandian sauna atau wap yang berlaku pada keadaan yang tidak sesuai seperti di kawasan iklim yang panas dan tempoh yang lebih daripada 5 minit serta kekerapan yang tinggi maka banyak oksigen akan dilepaskan daripada tubuh.

Kadar perpeluhan selepas aktiviti sauna juga berlebihan. Ketika itu kadar denyutan jantung sebenarnya semakin rendah, pernafasan juga berkurangan maka gas karbon dioksida terutamanya akan bertambah di dalam tubuh. Setelah itu asid urik akan mencipta masa berpenyakit di dalam tubuh.
Suhu badan normal
Gambar di ats menunjukkan suhu badan normal
Suhu badan ketika sauna
Gambar di atas menunjukkan suhu badan ketika sedang sauna
Suhu badan sejurus selepas sauna
Gambar di atas menunjukkan suhu badan sejurus selepas sauna
Suhu darah akan menjadi terlebih panas dan akibat keasidan maka nilai pH juga menurun. Apabila keadaaan ini berlaku, pengaliran darah akan terganggu dan keletihan terutama ketika bangun pagi akan dirasai.

Ketika menjalani proses sauna, suhu badan yang panas akan menyebabkan kematian lebih banyak sel-sel dormin. Kesan yang sama berlaku kepada mereka yang menjalani x-ray atau diagnosis radiology.

Bila boleh bersenam?

Apabila dikatakan bersenam itu membazir, sebenarnya gerak kerja tersebut ada kegunaan dan manfaat yang jauh lebih penting lagi. Gerak tubuh yang terbaik ialah gerakan yang harmoni beserta dengan fokus dan kekuatan semangat.

Sebernarnya mengerahkan diri untuk bekerja dengan bersungguh-sungguh adalah salah satu gerakan yang membentuk fokus. Arahan berperang pula ialah gerakan yang dirangsang oleh kekuatan semangat.
Sila klik untuk besarkan gambar
Ketinggian fokus boleh dijana daripada petua keheningan iaitu mentelaah pada waktu malam atau tidur awal selepas waktu isyak atau sekurang-kurangnya sebelum pukul 9.30 malam. Mereka yang mendapat keheningan ini akan mendapati hasil kerja pada keesokan hari amat berganda dan berjalan lancar atau menjadi tanpa sebarang tekanan atau halangan.

Terdapat juga senaman yang merupakan bersantai dalam keadaan fokus. Antaranya ialah berenang, memanah dan menunggang kuda.
Senaman terbaik
Ozone-Hidrotherapy Ice
Bersantai dalam bath tub
Kaedah rawatan secara ozon-hidrotherapi ais sebenarnya menjalankan aktiviti bersantai seperti yang dimaksudkan di atas. Kadar oksigen daripada mesen ozon dan garam akan menyihatkan tubuh manakala ais akan menghasilkan tekanan dan resapan.

Sel-sel tubuh akan menjalankan aktiviti respirasinya seperti semulajadi bagi mencipta tenaga. Maka tidak hairanlah selepas tubuh mendapat rawatan rendaman ais, tenaga akan diperolehi bukan keletihan seperti selepas penat bekerja.
Semoga anda bergembira dengan maklumat yang diberikan. Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau untuk mendapatkan khidmat rawatan alternatif Colour Vibration Therapy untuk merawat sebarang jenis penyakit termasuk yang kronik, kritikal atau yang dianggap tiada harapan untuk sembuh yang merangkumi peringkat spiritual, mental, emosi dan fizikal, sila hubungi saya. Saya sedia ikhtiar dengan sedaya upaya membantu walau di mana anda berada, Insya Allah.

Dr. Ariffaizal Bin Mohd Nor Ariffin
Pusat Rawatan Colour Vibration Therapy CVT

No 14 Lebuh Wira Jaya, Taman Rapat Setia Baru,
31350 Ipoh, Perak
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Sila hubungi saya 012-4008972
Tel / SMS: 012-4008972

Selasa, 17 Julai 2007

Tindak Balas Penyembuhan

Seseorang yang mempunyai tahap kesihatan yang sempurna dan bebas daripada kesan-kesan pengambilan dadah dalam sejarah rawatan, bisanya tidak akan mengalami sebarang reaksi atau tindak balas. Tetapi adalah tidak mustahil jika pengguna masih berhadapan atau terpaksa melalui dan mengalami kesan-kesan sebagai tanda tindak balas penyembuhan.

Colour Vibration Therapy mencipta frekuensi rendah yang mana setiap satu formula tidak akan memberi rekasi yang tidak menyenanagkan jika cara pengambilan formula dilakukan secara kerap, konsisten dan berterusan. Sekiranya pengambilan tidak dilakukan dengan cara yang dicadangkan maka kemungkinan tindak balas pengambilan masih boleh berlaku.
Reaksi Tindak BalasKemungkinan Sebab
Mengantuk, kelesuanKeracunan pada hati yang menyebabkan kesan-kesan keasidan pada darah. Sejarah pengambilan ubat-ubatan dadah yang dibongkar semula menyebabkan darahsemakin kotor sehingga formula darah disertakan gejala ini akan lega dan hilang
Kerap sendawa, mual, senak hendak muntah, perut terasa pedih, tersedu dan tubuh terasa ringan seperti terasa terhoyong hayang.Masalah pada sistem penghadaman di mana perut mengeluarkan asid / kadar asidtinggi dan tidak dapat dikeluarkan dengan cara bersendawa.
Pusingan haid terganggu, darah haid sentiasa banyak dan tidak terhenti-henti, kesakitan semasa haid, pedih dan terasa tercengkam pada bahagian bawah pusat, lebih banyak cecair putih dan kekuningan yang mengeluarkan bau keluar pada alat kelamin, darah haid semakin pukat, keluar darah haid berketul-ketul.Ketidakseimbangan hormon seksual yang bermula daripada gangguan tidur, hilang selera makan atau sebaliknya. Fungsi-fungsi kelenjar tyroid dan adrenal amat berkait rapat bagi mengelakkan sterss.
Muka, tangan dan kaki berlaku kebengkakan, kejang pada bahagian urat leher hingga ke tengkuk dan urat belikat terkehel selepas bangun tidurFungsi buah pinggang lemah kerana keadaan makanan yang berasid atau stresskerana keletihan.
Buang air besar berdarah, buasir lama keluar semula, pedih dan keluar cecair pada bahagian dubur.Kesan formula yang disertai dengan pengambilan makanan yang pedah bercampu cuka.
Cepat pening, mudah pitam, pemarah, panik dan mudah terperanjat.Kesan kelemahan pada buah pinggang kerana sterss dan keletihan. Rawatan pada bahagian perut tidak dijalankan terlebih dahulu.
Suhu badan tinggi, kesukaran tidur dan badan bertenaga aktif semakin larut malam.Tenaga yang terperangkap pada bahagian usus besar dicemari keracunan yang terpendam semasa ia dibebaskan apabila formula ini diambil pada waktu malam.
Jerawat, gatal-gatal, ruam, kencing semakin kotor dan berbau, selsema dan gatal-gatal pada bahagian hidungFungsi hempedu lemah. Toksin dibebaskan dan masalah alahan dan ketidakceriaan yang telah lama dialami.
Kesakitan bertambah pada tempat atau anggota tubuh yang telah mengalami kesakitanUrid asid yang berlebihan pada sendi dan tulang seperti gout.
Tiada sebarang reaksi /tindak balas
  • Formula yang tepat pengambilannya pada waktu yang sesuai.
  • Pengambilan yang sangat kerap, konsisten.
  • Pengambilan formula dari masa ke semasa.
Semak semula tenaga vibration dalam formula sama ada telah rosak atau hilang.
Pesakit yang yakin dan dimaklumkan tentang pembongkaran biasanya tidak mengalami sebarang reaksi pembongkaran

Kesan tindak balas ini lebih juga boleh dianggap "potensi pembongkan" yang berlaku semasa tekanan tenaga dikenakan dalam tubuh yang pada masa yang sama terdapat beberapa kawasan yang bertekanan rendah. Maksudnya tenaga baru dimasukkan ke dalam tubuh yang mengandungi banyak penyakit atau sedang kehilangan tenaga.

Tindak balas yang berlaku ialah dalam keadaan pertukaran dan timbal balik tenaga, bukan atau tidak ada kaitan dengan kesan tindak balas kimia. Oleh itu, tidak ada mana-mana organ yang akan terbeban dengan sebarang bahan yang diambil daripada formula Colour Vibration Therapy.

Kesan tindak balas perlu dipastikan puncanya sama ada faktor kesan pengambilan formula atau faktor luaran. Cara dignosos kinesiology dapat menentukan puncanya atau sila rujuk simptom yang dirawat dengan kemungkinan sebab yang ditunjukkan dalam rajah di atas. Sekiranya kemungkinan sebab tidak ada kaitan dengan simptom yang dirawat, maka ia bukan reaksi tindak balas rawatan Colour Vibration Therapy, sebaliknya faktor kedatangan gangguan penyakit baru.

Sebarang kesan tindak balas boleh diatasi dengan serta-merta melalui kaedah mandian air kolah yang dititiskan dengan setitik Aromatherapy Seri Wajah. Aromatherapy Seri Wajah mengimbangkan mana-mana kawasan yang bertekanan rendah yang menjadi punca pembongkaran penyakit. Sepatutnya penyakit diuraikan tanpa sebarang reaksi yang merungsingkan secara harmoni dan toksik, angin atau bakteria dan jangkitan diproses secara semulajadi dalam tubuh.

Semoga anda bergembira dengan maklumat yang diberikan. Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau untuk mendapatkan khidmat rawatan alternatif Colour Vibration Therapy untuk merawat sebarang jenis penyakit termasuk yang kronik, kritikal atau yang dianggap tiada harapan untuk sembuh yang merangkumi peringkat spiritual, mental, emosi dan fizikal, sila hubungi saya. Insya Allah kita ikhtiar dengan sedaya upaya;

Dr. Ariffaizal Bin Mohd Nor Ariffin
Pusat Rawatan Colour Vibration Therapy CVT

No 14 Lebuh Wira Jaya, Taman Rapat Setia Baru,
31350 Ipoh, Perak

hubungi_saya
Tel: 012-4008972

Jumaat, 22 Jun 2007

Hypothermia, Hyperthermia, Thermodynamic

NW 7 Kawalan Suhu.

Pada bahagian tubuh kita terdapat satu bahagian yang mengawal suhu badan. Kedudukannya terletak di bahagian atas Medulla Ablongata dan merangkumi bahagian telinga, rahang, gigi, gusi, mulut, lidah dan bibir. Dalam ilmu biology, bahagian kawalan suhu ini tidak ditemui sebaliknya dalam ilmu perubatan alternatif seperti Colour Vibration Therapy cvt, akupuntur dan sebagainya telah menemui dan mengkaji dengan mendalam bahagian ini. Dalam Colour Vibration Therapy cvt, bahaigan ini dinamakan sebagai level NW 7 atau dinamakan Cool Blue atau lebih mudah difahami jika dipanggil Kawalan Suhu. NW 7 atau dipanggil Pusat Kawalan Suhu mempunyai bacaan frequensi dalam lingkunagan 444 nanometer atau dalam lingkungan warna indigo.

Suhu badan yang normal akan memastikan setiap organ dan sistem berfungsi dengan normal. Sebenarnya suhu pada setiap bahagian tubuh adalah tidak seragam. Suhu badan yang berbeza dibahagikan kepada empat bahagian iaitu kepala, dada, perut dan kaki. Rajah di bawah menunjukkan falsafah suhu badan manusia.

Penyakit adalah keadaan yang berlaku apabila suhu sesuatu organ tidak berada dalam keadaan yang normal iaitu sama ada suhu menjadi naik atau menurun. Fenomena suhu badan menurun dipanggil Hypothermia manakala suhu badan meningkat dipanggil Hyperthermia. Segala kecederaan dan kesakitan adalah fenomena hyperthermia. Fenomena hypothermia hanya berlaku dalam keadaan seseorang itu nazak atau hampir meninggal dunia atau kemusnahan thermodynamic tubuh akibat suhu persekitaran yang jatuh dengan mendadak.

Hypothermia

Hypothermia ialah fenomena penurunan suhu badan secara mendadak. Penurunan suhu badan sebenarnya adalah sesuatu yang mudarat dan akan menyebabkan kegagalan sesuatu sel atau organ berfungsi dengan cekap. Hypothermia paling banyak berlaku dalam udara yang sejuk. Biasanya terjadi kepada pendaki gunung yang terdedah dengan cuaca sejuk melebihi 6 jam dalam keadaan kekurangan oksigen yang bertindak sebagai bahan bakar untuk meyeimbangkan suhu. Hypothermia dalam air berlaku di kawasan kutub dalam keadaan air berais dan suhu udara persekitaran di bawah paras beku.

Hyperthermia

Hyperthermia adalah sebaliknya iaitu femomena peningkatan suhu badan secara mendadak. Hyperthermia cuma mengambil masa 4 jam untuk terjadi iaitu lebih singkat berbanding hypothermia. Hypertermia biasanya berlaku di kawasan beriklim panas dan kering. Biasanya di kawasan gurun yang membawa angin kering. Angin kering menjadikan tubuh terhidrasi dengan lebih pantas hingga menaikkan suhu badan. Biasanya simptom hyperthermia dapat dilihat daripada kawasan NW 7 (Pusat Kawalan Suhu) yang kering, bengkak atau merekah atau pengelupas. Hyperthermia jarang berlaku di kawasan beriklim khatulistiwa (kerana kelembapan tinggi walaupan panas) kecuali jika berlaku kemarau yang panjang.

Thermodynamic

Thermodynamic ialah matlamat rendaman Hidrotherapy Ice iaitu untuk mengalirkan haba ke bahagian dasar tubuh dan mengagihkan suhu menjadi sekata ke seluruh badan. Hypothermia menggagalkan thermodynamic tubuh dengan cara menjadikan haba dalam tubuh berkurang. Hyperthermia pula menggagalkan thermodynamic dengan menjadikan haba tubuh meningkat dan tersebar keluar dari dasar tubuh

Thermodynamic menjadikan haba yang tidak teratur di persekitaran luar tubuh masuk ke bahagian dasar dan tulang hingga mampu menghapuskan segala bakteria berbahaya dan mampu mengawal segala bentuk biotik dengan seimbang.

NW 7 atau Pusat Kawalan Suhu mengawal suhu badan supaya tidak mengalami fenomena Hipothermia atau Hyperthermia. Dengan adanya kekuatan NW 7, badan tidak mudah mengalami masalah gangguan akibat kawalan suhu sehingga menyebabkan simptom keadaan seperti berikut:
TelingaKerap demam
Demam tiba-tiba
Suhu badan tinggi
Kurang pendengaran
Sakit telinga, telinga bernanah, gegendang telinga pecah
Buta warna
Tekanan darah tinggi / tidak stabil
Sakit kepala
Berpeluh dan menggigil
RahangPenyakit gusi
Sendi rahang berbunyi ketika mengunyah
Kancing gigi
MulutBibir kering / pecah
Lidah bengkak / merekah

Rashia Hydrotherapy Ice

Kuasa tekanan daripada rawatan rendaman Hydrotherapy Ice menjadikan seluruh suhu badan terkawal dan diagihkan sama rata ke seluruh organ mengikut sukatan suhu organ masing-masing. Peranan Hidrotherapy Ice ialah menjanakan thermodinamic tubuh supaya menjadi bertambah kuat dengan cara mengawal Hypothermia dan Hyperthermia.

Niat membantu memfokuskan NW 7 Pusat Kawalan Suhu

Dengan berniat, kita boleh mengawal kekuatan badan untuk menerima keadaan suhu persekitaran. Anda boleh mencuba perkara ini ketika melawat ke tempat beriklim sejuk atau sekurang-kurangnya melawat ke pusat peranginan tanah tinggi. Ketika itu cuba niat yang anda boleh menghadapi keadaan sejuk tersebut tanpa mengenakan pakaian sejuk atau berkeadaan seperti biasa seperti sedang berada di iklim panas.

Ketika anda berjemur di tempat panas pula, cuba niat untuk menghadapi kepanasan tersebut dan merasakan anda seperti berada di tempat beriklim sejuk.

Kemahiran berniat untuk mengawal suhu badan ialah kuasa minda yang menjadikan tubuh tidak lalai hingga mudah ditembusi tenaga asing yang mengganggu kelancaran fungsi sel. Oleh itu, masalah ketika menjalani ekspidisi mendaki atau menyelam di dasar laut boleh diatasi dengan mengawal minda dan niat.

Kita boleh berjalan di atas api jika berniat yang api itu tidak panas atau niat yang api itu sejuk.

Langkah Sebelum Dan Selepas Rawatan Hidrotherapy Ice

Sebelum seseorang pesakit menjalani rawatan rendaman Hidrotherapy Ice, pesakit diminta untuk mengambil rawatan formula sukrus NW 7 dalam tempoh 5 minit sebelum rendaman supaya Pusat Kawalan suhu menjadi kuat dan dapat membantu proses thermodynamic berlaku dengan cekap.

Selepas rendaman selesai, pesakit perlu membuat bilasan dengan air paip biasa, mengenakan pakaian dengan segera kemudian mengambil semula Formula NW 7 dan baring selama 5 minit sebelum keluar dari bilik rawatan.

Sebelum rendaman, penyakit menjadikan tubuh mengembang. Ketika rendaman, tekanan akan dikenakan. Randaman menjadikan kondensasi suhu berlaku yang bertindak menukar bentuk tenaga yang bertekanan rendah supaya terbongkar keluar atau membentuk tenaga baru yang bermanfaat. Selepas rendaman, pengembangan seperti asal diperlukan tetapi hendaklah secara perlahan-lahan.

Masalah Ketika Hidrotherapy Ice

Semasa proses rendaman Hidrotherapy Ice, suhu di bawah 10 Degree Celsius dalam keadaan malar adalah satu cabaran kerana suhu air dalam bath tub sentiasa meningkat semula.

Keadaan bath tub yang kecil dan suhu luar / bilik yang panas serta aliran jakuzi pada peringkat breeze menjadikan ais mudah cair. Ozonizer juga menyedut udara panas dari luar masuk ke dalam air. Untuk mengatasi masalah ini, ais terpaksa ditambah setiap 10 minit dan bilik rawatan Hidrotherapy Ice perlu dilengkapi dengan penghawa dingin dalam keadaan suhu dilaraskan pada takat 16 Degree Celsius.

Dalam tempoh 30 minit rendaman, kemasukkan 2 kilo ais yang pertama dibuat ialah sebelum pesakit masuk ke dalam bath tub (minit yang pertama), kemudian pada minit yang ke 10 dan minit yang ke 20. Pada minit yang ke 30 tidak perlu dimasukkan ais lagi kerana tempoh rendaman telah tamat.

Pesakit perlu berada dalam keadaan rehat dan hening. Rasa cemas dan gelisah akan menyebabkan ais mudah cair dan meningkatkan semula suhu air dalam bath tub.

Supaya proses rendaman mencapai resonan dan tidak diganggu oleh suhu persekiraran yang panas, rawatan Hidrotherapy Ice adalah paling sesuai jika dijalankan pada waktu malam antara waktu Isyak hingga sebelum Subuh.

Sekiranya ada sebarang pertanyaan atau untuk mendapatkan khidmat rawatan alternatif Colour Vibration Therapy untuk sebarang jenis penyakit, sila hubungi saya. Saya sedia merawat anda walau di mana sahaja anda berada.
Dr. Ariffaizal Bin Mohd Nor Ariffin
Pusat Rawatan Colour Vibration Therapy CVT

No 14 Lebuh Wira Jaya, Taman Rapat Setia Baru,
31350 Ipoh, Perak

hubungi_saya
Tel: 012-4008972

Isnin, 11 Jun 2007

Kesan Tekanan Terhadap Kesihatan

Mereka yang jarang mengambil air sejuk atau ais sebagai amalan dalam minuman atau mandian, kemungkinan besar akan berlaku kesan tekanan (kesan pembongkaran) terhadap bentuk tenaga yang bertekanan rendah (tenaga bertekanan rendah ialah penyakit). Inilah sebabnya mengapa mereka yang mengabil ais akan mengalami gangguan atau rasa tidak selesa sejurus selepas mengambilnya.
Kesan tekanan pasti akan berlaku jika tekanan (ais) yang diambil tidak cukup kuat atau diambil sedikit tanpa berlaku resonan (maksudnya diambil sekali sekala atau tidak kerap).
Kesan tekanan akan berlaku berulang kali sekiranya setiap kali tekanan (ais) diambil, tekanan tersebut tidak mencapai tahap resonan.
Tekanan (ais) memberi kesan rawatan dan juga kesan pembongkaran secara serentak pada peringkat magnitud (iaitu peringkat awal atau fasa satu). Berikut ialah kesan akibat tekanan (iaitu pengambilan ais atau air sejuk) terhadap sesuatu kawasan organ;
KEADAAN
SEMASA
ORGAN
TERLIBAT
KESAN
TEKANAN
(PEMBONGKARAN)
KESAN
TEKANAN (RAWATAN)
Lesu, tiada
mood
NW1 Kelenjar
Pineal
Sakit pada keseluruhan badanKuat semangat, berkeyakinan
Pelupa, kelam
kabut
NW2 Kelenjar
Pitutary
Lenguh, kejangKuat daya
ingatan
Trouma
emosi, menipu, mencuri
NW3
Thalamus
KebasPenghayatan
tinggi, kasih sayang, memahami
Imsonia,
hilang tumpuan, gangguan tidur
NW4
Hipothalamus
SembelitLena pada tahap delta
Alahan,
kebosanan
NW5
Kawalan Biotik
Dingin seksualCeria, alahan kebengkakkan pulih
Resdung,
sinus
NW6
Sinus
Selsema, dingin seksualDamai di waktu pagi
Demam,
suhu tidak seimbang, telinga, mulut
NW7
Kawalan Suhu
Demam, dingin seksual, kesejukkanTenang di waktu petang
Keliru,
tekanan perasaan
NW8
Medulla Ablongata
Keliru, murungTenteram di waktu tengah hari
Kahak,
gatal tekak, kehausan
NW9
Tyroid
Payau, masin, pahid, masam, batukSelera makan mulai ada dan terkawal
Sesak
nafas, batuk, perokok
NW10
Paru-Paru
Batuk, air liur banyakPuas menarik nafas
Mengah,
risau, panik
NW11
Jantung
Denyutan nadi capatHilang dukacita, badan rasa ringan
Keliru,
was-was, hepatetis, kolestrol
NW12
Hati, Perut, Limpa
Hilang selara makan tetapi bernafsu tinggi terhadap makanan tinggi proteinKulit cerah, hilang rabun
Stress,
kerap kencing
NW13
Buah Pinggang
KeletihanKekuatan mental
Masalah
kulit
NW14
Hempedu
Cepat laparKekuatan emosi
Pedih
perut, gas
NW15
Pankreas
Cekap dahagaKekuatan emosi
Hypo
seks, hiper seks, dingin seks, hernia
NW16
Ovari, Testis
Tidak dapat kawal klimaks, tidak subur, masalah haidHernia hilang, penyabar, kurang marah
Lemah
tenaga batin, prostat
NW17
Alat Kelamin, Organ Kencing
Hilang keinginan seksual, kelemahan eriksi zakarDeria seksual sensitif
Kebas,
darah tinggi, lukimia
NW18
Darah, Otot
Rasa mengantuk, berat kepala, peningBerkuderat,
bibir dan gusi pink, kulit muka cerah, kebengkakan pulih, pendarahan
pulih
Cirit-bitir,
buasir, sembelit
NW19
Usus, Apandiks
Tidak rasa ingin buang air besar, berak berdarahTidur lena ke tahap delta
Kejang,
kesakitan, hilang deria rasa, sentuhan
NW20
Tulang, Saraf
Ruam, sakit lutut atau sendi, bangun pagi lesu, percakapan dan pergerakan
tidak lancar
Deria sentuhan pulih
Cara Mengatasi Kesan Tekanan Pembongkaran
Apabila tekanan dikenakan hingga ke tahap resonan, seluruh bentuk tenaga bertekanan rendah akan dinyahkan (atau dialirkan keluar). Sekiranya tekanan mencapai resonan, tenaga bertekanan rendah ditukar bentuknya kepada bentuk tenaga bertekanan tinggi.
Resonan boleh dicapai melalui pegambilan yang banyak, amplitud (amplitud bermaksud pengambilan berulang-ulang dengan kuantiti yang seragam dan dalam tempoh masa yang seragam) dan tekanan perlulah cukup kuat (ais mesti betul-betul sejuk).
Bermaksud, apabila minum air ais, minumlah dengan banyak dan berulang-ulang.
Fenomena Mitos Ais
"Orang tua" dulu-dulu tidak membenarkan pengambilan ais kerana takut "cepat tua" dan "bengkak urat" adalah satu mitos.
Perubatan antik tiruan (rawatan konvensional/hospital) tidak membenarkan pengambilan ais kerana kesan pembongkaran terhadap bahan kimia atau menjadikan bahan tersebut gagal bertindak-balas untuk merawat penyakit. Ini juga adalah mitos.
Biasanya, mereka yang jarang atau tidak pernah mengambil minuman atau mandian ais akan mengalami masalah kesan tekanan yang mengakibatkan pembongkaran. Contonya (kita ambil orang lemah paru-paru) jarang minum ais, sekali dia minum, dia akan batuk. Kemudian dia berhenti minum. Maksudnya tekanan pada peringkat fasa satu (magnitud) tidak berterusan ke tahap resonan. Tenaga bertekanan rendah akan kembali semula. Maksudnya dia masih lagi lemah paru-paru. Pada masa yang lain, sekiranya orang ini minum sekali lagi minuman sejuk, dia akan batuk semula, kemudian berhenti minum. Akhirnya akan keluar persepsi bahawa ais memudaratkan dirinya.
Ikan Dan Sayur Simpan Di Mana?
Apa jadi jika ikan dan sayur didedahkan ke cuaca panas?
Jawapan: Insya Allah ikan dan sayur akan rosak jika tidak disimpan ke peti sejuk atau kotak berisi ais.
Oleh itu, begitu juga kita.

Sabtu, 9 Jun 2007

Teori Tekanan

Sel akan berfungsi apabila struktur komponen dalamannya berada dalam keadaan tersusun, padat dan saling berkonduksi antara satu sama lain. Untuk menjadikan keadaan ini berlaku, ia perlu diterapikan berkonsepkan Teori Tekanan. Ais merupakan rahsia Teori Tekanan. Teori Tekanan memberi kesan paradigma yang besar apabila diaplikasikan bagi tujuan kesihatan terutamanya sebagai booster bagi medium kekonduksian gema.

Tekanan (teori fizik) merupakan faktor penting untuk meningkatkan kekonduksian vibration dalam bentuk gema (vibration) supaya pemulihan mencapai tahap resonan (teori resonan). Gema daripada Aromatherapy Seri Wajah yang dihantar melalui medium air bertindak dengan memberikan tekanan kepada medium dan juga tekanan kepada saraf yang menerima gema.
Rajah 1: Synapses dan Saraf

Rajah 1 di atas menunjukkan satu sistem saraf dalam tubuh badan manusia. Dalam sistem ini, gema boleh dikesan oleh saraf deria (axon terminals) dan dihantar ke sel soma melalui impulse conduction (sel myelin). Sel soma akan mengaturkan saraf untuk dihantar ke sistem saraf pusat iaitu tulang belakang dan ke otak. colour vibration therapy cvt

Otak akan mentafsirkan gema melalui bahagian yang limbik. Dari bahagian tersebut, gema akan dihantar dalam bentuk rangsangan tenaga infrasonik ke sel tubuh yang memerlukannya. Tenaga infrasonik ini akan merangsang molekul dalan DNA dan memastikan sel bertindak dengan betul dalam skala resonan schumenn (takrifan harmoni atau semulajadi atau hening).

Apabila tekanan dikenakan ke atas sesuatu zarah, getaran tenaga zarah akan bertambah. Getaran tersebut menjadikan zarah akan bergetar dengan frekuensi gelombang jarak dekat. Akhirnya zarah hanya akan bergetar di tempatnya sendiri. Ketika itu susunan zarah akan menjadi lebih rapat. Ion-ion yang terdapat pada zarah akan menjadikan kedudukan zarah menjadi lebih tersusun.

Rajah 3: Susunan zarah dalam keadaan suam


Rajah 4: Susunan zarah dalam keadaan tertekanan (Sejuk)

Rajah 3 di atas menunjukkan kedudukan zarah dalam sebuah bekas. Apabila dikenakan tekanan, maka zarah akan mulai rapat seperti dalam Rajah 4. Col
our Vibration Therapy cvt
Gema hanya dapat bergerak melalui zarah. Zarah yang menerima tekanan, akan menjadikan gema daripada Aromatherapy Seri Wajah dapat mengalir dengan lebih pantas dan menyeluruh.

Medium terbaik untuk mengalirkan gema ialah ais. Aromatherapy Seri Wajah boleh dititiskan terus ke atas ais atau air yang disejukkan dengan ais.

Tekanan juga memberi kesan terhadap biologi tubuh. Sel yang menerima tekanan akan menjadikan aktivitinya lebih cekap dan pantas. Molekul di dalam DNA akan tersusun dengan lebih teratur seterusnya menjaga dan dapat memerihara keharmonian tubuh.

Di dalam sistem saraf, saraf deria akan menjadi jauh lebih peka kerana saling rapat antara satu sama lain. Pengaliran gema melalui impuls conduction akan menjadi lebih cekap kerana gema dapat melompat atau berkongsi dengan sistem saraf yang lain dengan lebih baik.

Oleh itu, tidak dapat dinafikan bahawa tekanan amat penting dalam proses pengaliran gema daripada Aromatherapy Seri Wajah manakala medium yang terbaik adalah dengan menggunakan ais.

Kesan Tekanan Terhadap Medium Air

Dengan mematuhi Hukum Keabadian Tenaga, maka gema merupakan satu bentuk tenaga akan terus bergerak. Pergerakan gema hanya berlaku melalui lompatan antara satu zarah ke zarah yang lain. Kecekapan lompatan ini bergantung kepada keadaan susunan dan kedudukan zarah. Semakin rapat kedudukan zarah maka semakin laju pergerakan gema. Kedudukan yang rapat dipengaruhi oleh susunan zarah yang teratur. Semakin sempurna ikatan molekul, maka semakin tersusun zarah. Tandanya dapat dilihat daripada kejernihan sesuatu objek. Ais merupakan contoh zarah yang tersusun dengan teratur. Semakin sempurna ikanan molekul air, maka semakin jernih dan bersinar ais tersebut. Karbon yang tersusun zarahnya akan kelihatan jernih dan bersinar dan dikenali sebagai berlian. Karbon yang tidak tersusun zarahnya akan menjadi pudar atau hitam tidak telus cahaya dan dikenali sebagai arang.

Rajah 5 di sebelah kiri menunjukkan zarah air dalam keadaan normal yang tidak mendapat tekanan. Gema boleh bergerak di dalamnya. Zarah yang ditandakan dengan warna merah tidak terlibat mengutuskan gema. Terdapat dua contoh koordinasi gema dalam air ini yang tidandakan dengan anak panah warna biru.






Rajah 6 di sebelah kiri menunjukkan air yang mendapat tekanan hingga membentuk ais. Gema akan bergerak dengan lebih cekap di dalam ais berbanding air biasa. Hampir semua zarah air terlibat mengutus gema. Terdapat enam contoh koordinasi gema dalam ais berbanding air dalam bekas yang sama. Bermaksud gema begerak dengan lebih banyak, serta dengan kepantasan yang tinggi.



Kesan Tekanan Terhadap Sel Saraf


Rajah 7 di sebelah kanan menunjukkan sel saraf dalam keadaan normal atau panas. Saraf ditunjukkan dengan warna hitan. Saraf mati diwarnakan perang dan gema ditandakan dengan anak panah biru. Gema masih boleh melalui saraf dalam keadaan normal tanpa tekanan.




Rajah 8 di sebelah kanan menunjukkan saraf yang sihat atau mendapat tekanan. Terdapat empat koordinasi gema dalam ruang yang sama. Impuls bergerak dengan cepat dan amat cekap kerana saraf tersusun dengan rapi. Walaupun terdapat saraf yang mati, Impuls masih boleh bergerak dengan cekap melalui lencongan saraf. Lencongan hanya dapat berlaku jika berlaku tekanan.

Fenomena tekanan ini menjelaskan kesan rawatan terhadap pesakit parkinson yang pulih melalui ikhtiar rawatan Colour Vibration Therapy CVT.

Kesan Tekanan Terhadap Sel Kapilari Darah Dan Isipadu Darah

Rajah 9 di sebelah kiri menunjukkan sel kapilari darah dalam keadaan panas atau tidak sihat. Salurannya sempit. Gambar atas ialah potongan dari pandangan atas, dan gambar bawah ialah potongan dari pandangan sisi.

Keadaan ini berlaku sekiranya seseorang mengamalkan meminum air yang suam atau panas, mandi air panas atau terdedah kepada cuaca atau keadaan persekitaran yang panas.

Penyempitan saluran darah mengakibatkan perjalanan darah terganggu. Antara masalah daripada penyempitan saluran sel kapilari ialah:
  1. 1. Risiko penempelan kolestrol dan serangan jantung.
    2. Serangan strok.
    3. Obesiti atau kegemukkan.
    4. Keletihan.
    5. Kekurangan oksigen.
    6. Deposit urik asid.



Rajah 10 di sebelah kanan ini menunjukkan sel kapilari darah yang mendapat tekanan. Ruang saluran darah menjadi lebih luas. Darah akan mengalir dengan lebih lancar.

Selain itu, isipadu darah juga akan berkurang ketika dalam keadaan bertekanan (aplikasi termoneter). Oleh itu, masalah migrain dan tekanan darah tinggi akan berkurang. Darah yang mendapat tenaga daripada tekanan akan bekerja dengan lebih cekap. Tekanan darah yang stabil akan meningkatkan tahap kesihatan tubuh secara optimum.



Hidrotherapy Ice Colour Vibration Therapy

Hidrotherapi Ais merupakan kaedah yang pertama seumpamanya diperkenalkan bagi tujuan penjagaan kesihatan dan perawatan penyakit secara keseluruhan merangkumi aspek spiritual, emosional, menatal dan fizikal. Hidrotherapy Ais telah dipertingkatkan teknologinya dengan penggunaan elemen-elemen air ionik beralkali (ionized-alkaline), ozon, garam potassium dan lain-lain yang membantu merawat penyakit selain mengekalkan kesihatan dan kecantikan tubuh badan.

Kaedah mandian ais yang diperkenalkan melalui rawatan Colour Vibration Therapy ialah dengan cara pembauran antara Aromatherapy, Garam Bukit, Sulfur (belerang), Kapur, Ais di dalam bath tub berisi air yang beralkali dan diozonkan.

Bilik rawatan dilengkapi mesen air alkali berserta tangki simpanannya, water ozonizer dan lampu UV. Kelengkapan lain ialah sistem flush, singki, bilik bilasan, dan sistem pengaliran udara. Setiap kelangkapan mempunyai peranan tertentu.

Setiap satu bahan dan kelengkapan memainkan peranan tertentu untuk mencapai keberkesanan rawatan yang paling potimum.

Aromatherapy Seri Wajah merupakan bahan yang paling utama digunakan dalam mandian Hidrotherapy Ice. Gema yang dibawa melalui Aromatherapy Seri Wajah akan mensenyawakan bahan-bahan yang dibaurkan supaya dapat reaktif dengan sesuatu peringkat level pada tubuh badan. Gema juga akan bertindak mempertenagakan sel ketika di dalam proses rawatan mandian Hidroterapy Ice.

Aromatherapy Seri Wajah bertindak sebagai rahsia Spiritual semasa di dalam pembauran bahan. Antara penyakit yang berkaitan dengan level spiritual antaranya ialah
  1. Lesu, lemah semangat, halusinasi, ketakutan.
  2. Daya ingatan, awet muda, kawalan hormon.
  3. Migrain, kasih sayang, menipu, mencuri.
  4. Tidur, imsonia, tumpuan.
  5. Antibiotik semulajadi, keceriaan.
  6. Sinus, resdung, deria baru.
  7. Demam, telinga, mulut, lidah, gigi, gusi.
  8. Tekanan darah rendah, tekanan perasaan.

Tahukah anda, mayat manusia yang dijumpai dalam ais glasier, bekas tasik garam, pergunungan batu kapur dan lembah belerang bekas lohong gunung berapi tidak reput selama beribu-ribu tahun. Bahan ini bertindak mengawetkan sel manusia yang terperangkap di dalammnya. Dalam dunia perubatan, ia diaplikasikan sebagai medium antibiotik dan medium unsur senyawa.

Ais adalah pencegah kehilangan tenaga. Ia akan terus mengawal tenaga agar tidak hilang dan mengekalkan kemudaan sel.
Gambar sebelah kanan ialah "iceman" iaitu manusia pra-sejarah yang ditemui di pergunungan Alps iaitu sempadan antara Austria Italy.

Keadaan iceman amat baik dari kulit hingga ke makanan yang masih terdapat di dalam pertutnya. Kulitnya tidak reput atau berubah strukturnya. Aktiviti bakteria yang berperanan menguraikan organik pada iceman didapati telah terencat dan terhapus. Begitu juga kesan tindak balas kimia bagi tujuan penguraian juga tidak berlaku. Tekanan dan pemadatan oleh ais menjadikan keadaan organik iceman kekal tanpa sebarang perubahan malah sebelum kematian iceman, sel-sel tubuhnya telah mencipta anti-aging semulajadi kesan daripada tekanan akibat diselaputi glasier.

Garam adalah raja segala kimia. Garam mampu membekalkan cukup oksigen untuk keperluan sel. Dalam mandian Hidrotherapy Ice, garam akan bertindak sebagai penguat kekonduksian gema serta pengurai ozon yang cekap.

Batu kapur berkeupayaan memerangkap dan mengurai karbon dioksida dan juga menutralkan bahan berasid daripada menjejaskan sel. Batu kapur boleh menghantar gema hingga ke tulang dan menjaga kekuatan saraf.

Belerang adalah penyahaktif aktiviti bakteia dan kulat. Ia meransang rembesan sel dengan cara menghantar gema ke dalam nukleus sel dan juga menutralkan bisa dan racun di dalam sel.

Dalam mandian Hidtrotheapy Ice, belerang berperanan membantu memberi kekuatan kepada sistem penghadaman. Sulfur boleh bertindak sebagai peransang atau menguja rembesan enzim untuk penghadaman.

Sebagai penyimpan gema yang menyamai gema organ hempedu dan kulit, sulfur menyahaktifkan aktiviti kulat dan bakteria yang mempunyai gema di luar julat gema sulfur. Kebanyakkan bahan kosmetik dan krim penyakit kulit menggunakan sulfur sebagai bahan asas.

Pembauran dalam air.

Semua keempat-empat bahan ini dibaurkan besama dalam satu campuran. Ia tidak mampu bertindak sebagai sebatian sebaliknya tetap dalam bentuk tersendiri dan tidak mempengaruhi antara satu sama lain. Oleh itu, ia hanya akan mensewakan bahagian yang terlibat dengan gema yang dibawa oleh bahan tersebut masing-masing.

Peranan bahan ini adalah satu kometmen untuk mencapai tahap kesihatan yang paling optimum semasa proses mandian Hidrotherapy Ice.

Rahsia Piramid Dari Perspektif Teori Tekanan.

Setiap bentuk mempengarui aliran tenaga. Piramid mempunyai rahsia penjagaan gema agar tidak hilang. Piramid mempunyai sukatan tertentu yang juga mempengaruhi keadaan tertentu. Di bawah ialah kajian terhadap pergerak tenaga berdasarkan bentuk tertentu.

Rahsia mumia yang ditemui di dalam piramid adalah satu fenomena yang boleh diterangkan secara saintifik malah boleh diaplikasikan bagi tujuan rawatan. Rajah di bawah menunjukkan pegerakan tenaga dalam sesuatu bentuk. Anak panah warna merak menunjukkan tenaga yang dibebaskan, anak panah warna biru putus-putus menunjukkan tenaga yang kembali.




Bentuk bulat menjadikan tenaga hanya bergerak ke satu arah sahaja.

Secara tiga dimensi, tenaga dalam sfera akan terus bergerak ke satu arah

Pergerakkan yang berterusan akan membentuk satu cakera dengan tahap tenaga yang sama dan tidak berubah.


Bentuk empat segi menjadikan tenaga bergerak ke pelbagai arah secara rambang

Secara tiga dimensi, tenaga yang bergerak dalam kuboid akan bertambah fokus.



Fokus menjadikan tenaga di dalam bentuk kuboid akan terus naik ke atas ke tahap infiniti.


Bentuk tiga segi menjadikan tenaga yang bergerak akan kembali tempat asal semula.



Secara tiga dimensi, tenga yang bergerak di dalam piramid akan bergerak dengan laju



Gerakkan yang berterusan menjadikan tenaga berada dalam julat keharmonian schumenn atau julat cahaya boleh nampak iaitu menyami tenaga dalam tubuh manusia.
Piramid kiri (Ruang dan masa stabil). Piramid kanan (Ruang dan masa infiniti)

Bentuk piramid diaplikasikan sebagai ruang terbaik untuk menyimpan Aromatherapy Seri Wajah. Semakin lama ia disimpan, maka semakin kuat tenaga di dalamnya. Jika tenaganya berkurangan, dengan menyimpannya untuk seketika sudah memadai untuk mengembalikan tenaganya semula.

Keadaan yang harmoni dan bertenaga ialah tempat yang menghasilkan gelombang yang menyamai tenaga di dalam piramid. Secara semulajadi keadaan ini boleh diperolehi di tepi air terjun, dalam gua yang tidak dihuni kelawar, tepi pantai pada waktu bagi yang nyaman atau mandi air sungai yang sejuk dan yang sedang mengalir dengan deras. Tenaga ini diperolehi dan disalirkan melalui ion-ion negatif.

Gambar di sebelah ialah salah satu daripada kaedah Pyramid Therapy. Sebenarnya anda boleh mendapatkan keadaan seperti ini dengan hanya mandi dengan menitiskan setitik Arimatherapy Seri Wajah ke dalam air mandian. Melalui kaedah mandian hidrotherapy Ice, setitik Aromatherapy Seri Wajah akan dititiskan setiap 10 minit ke dalam tub mandi.
colour vibration therapy cvt

Menyedari arah pengaliran tenaga di dalam ruang, maka bentuk terbaik untuk mendapatkan rawatan mandian Hidrotherapy Ice ialah dengan berendam di dalam tub mandi yang berbentuk segi empat. Bentuk segi empat akan lebih memfokuskan tenaga berdasarkan niat dan doa.
Setelah mendapat rawatan Hidrotherapy Ice, anda perlu berehat seketika di atas katil berbentuk segiempat.

Bentuk katil segiempat bertujuan mengekalkan momentum kesan tekanan daripada rawatan Hidrotherapy Ice.
a

Tiada ulasan: