Khamis, 19 Januari 2012

PENYAKIT YANG BIASA DIRAWAT SETIAP HARI & TANDA-TANDA UMUM






Hampir setiap hari pesakit yang dirawati di klinik saya adalah penyakit yang dikategorikan sebagai "ringan" ,antaranya ialah:

1-Jangkitan salur pernafasan atas.
Termasuklah jangkitan tekak ,peti suara dan hidung.Biasanya mempunyai simptom(tanda) seperti demam panas,batuk,selsema dan sakit tekak.Penyakit yang paling biasa dirawat ialah Acute Tonsilitis atau pembengkakan kelenjar Tonsil di tekak.

Majoriti jangkitan ini adalahdisebabkan oleh virus dan biasanya sembuh dalam tempoh 2-3 hari tanpa antibiotik.Berjumpalah doktor sekiranya simptom melebihi 3 hari.

Gambar A: Acute Tonsilitis Gambar B;Ruang tekak yang normal.

Acute Tonsilitis jika dibiarkan boleh menyebabkan komplikasi serius terutamanya pada kanak-kanak.Ianya boleh menjangkiti jantung ,sendi dan buah pinggang.

2-Jangkitan virus
Ini termasuklah demam campak dan demam virus lain seakan-akan demam Denggi.Biasanya juga mengalami demam tinggi berserta sakit kepala dan sakit badan/sendi.Jarang mempunyai tanda-tanda seperti tanda jangkitan salur pernafasan atas.

Biasanya jangkitan virus adalah tidak serius.

3-Penyakit kulit.
Ini termasuklah kudis biasa,kudis buta(Scabies),panau,kurap ,kulat air dan alahan kulit.Majoritinya berpunya dari penjagaan kesihatan kulit yang tidak sempurna/baik.

Senang dirawat,cepat sembuh tetapi cepat berulang jika kebersihan kulit diabaikan.Kanak-kanak dan remaja adalah golongan yang paling berisiko,jadi bantuan ibu-bapa adalah sangat diperlukan.

4-Sakit Kepala .
Biasanya dialami oleh golongan dewasa disebabkan oleh berbagai faktor,antaranya tekanan kerja,tidak cukup rehat,masalah sembelit dan sebagainya.

Majoriti pesakit akan menyatakan bahawa mereka mengidap Migrain tetapi perlu diingat Migrain hanya satu anggapan dan hanya betul bila segala pemeriksaan yang dilakukan adalah normal.

Punca yang paling biasa saya dapati setelah melakukan pemeriksaan ialah resdung(kadang-kadang org panggil Sinusitis),perut kembung,sembelit dan gastrik.

Perlu diingat,rawatan untuk sakit kepala hendaklah berpandukan kepada puncanya,jika silap sakait kepala akan bertambah,contohnya jika puncanya ialah Gastrik,ubat sakit kepala(pain killer) akan memburukkan keadaan.

5-Sakit perut
Ini termasuklah keracunan makanan,angin-kembung,kencing kotor,batu karang dan senggugut bagi wanita.Senang dirawat tetapi boleh berulang-ulang.

Penyakit yang boleh dikategorikan sebagai serius yang biasanya memerlukan rawatan dengan kos yang mahal termasuklah Asma,Darang tinggi,kencing manis,Jangkitan paru-paru,luka kencing manis ,angin ahmar dan macam-macam lagi.

Tiada ulasan: