Jumaat, 3 Februari 2012

Apa Itu Rawatan Akupunktur


Pengenalan Tentang Kaedah Rawatan Akupunktur China



AKUPUNTUR adalah sejenis perubatan yang menggunakan teknik tusukan jarum-jarum halus pada titik-titik tertentu badan yang dikenali sebagai ‘Acupuncture Point’. Rawatan jenis ini boleh dikatakan diguna oleh semua masyarakat kuno yang bertamadun awal seperti orang-orang Bunti Afrika, Arab Tigris, Mesir Kuno, India dan China. Dikalangan ahli-ahli perubatan, mereka memberi penghurmatan kepada China, kerana pengamalan jenis ini banyak diamalkan oleh rakyat jelata sejak 4000 tahun yang silam sampai kehari ini.



Sejarah juga membtuktikan bahawa bangsa China merupakan suku bangsa pertama didunia yang mencatit sejarah tentang Perubatan Akupuntur dengan lengkap dan tersusun yang ditulis oleh Maharaja China yang dinamakan sebagai ‘ Huang Ti The Yellow Emperor Canon of Medicine’ yang dikarang pada tahun 2000 sebelum Masehi (Terjemahan buku ini ada dalam simpanan Prof Dr Nik Omar yang didapatinya dari Beijing, China)



Pada zaman kuno orang-orang China menggunakan batu-batu tajam, kayu, buluh dan lain-lain sebagai asas perawatan untuk menekan atau menusuk dibahagian tertentu badan. Dizaman moden ini, alat-alat tersebut telah diganti dengan menggunakan jarum-jarum halus yang telah tersedia sucihama atau sterile, yang diperbuat daripada berbagai logam seperti ‘Jarum Silver, Copper dan Jarum Emas’

Diantara banyak jarum, Jarum Emas adalah yang termahal dan dikira sebagai jarum yang dapat mengeluarkan tenaga ‘qi’ yang 100 kali ganda kekuatan dari jarum silver. ( Jaum Emas ada dalam simpan Prof Dr Nik Omar yang didapatinya dari Negeri China )



Pada jarum-jarum ini sudah tersedia ada magnetik yang kita namakan sebagai kuasa ubat pada jarum tersebut. Sebab itulah bila ditusuk kesuatu titik khas dibadan, jarum-jarum tersebut akan mengeluarkan rasa seperti berdenyut-denyut, kebas, berat atau bengkak. Semua rasa-rasa ini yang dikenali sebagai ‘Deqi’ mengeluarkan arus letrik melalui apa yang dinamakan sebagai koleteral, channel atau meridian, yang kesmuanya bisa mengeluarkan kuasa qi yang secukupnya untuk melega atau menyembuhkan sesuatu penyakit.


Apakah bentuk akupunktur China



Dalam akupuntur ada berbagai teknik antaranya ialah:-



i) Akupuntur Klassik ( Menggunakan Jarum-Jarum Halus )

ii) Akupuntur Eletrik ( Menggunakan Stimulaor Letrik Voltage Rendah )

iii) Akupuntur Elektronik ( Mengggunakan alat-alat elektronik kecil )

iv) Akupuntur Bekam Darah ( Acu-Bekam Mengeluarkan Darah Kotor )

v) Akupuntur Bekam Angin ( Acu-Bekam Sedut Angin Keluar Dari Badan)

vi) Akupuntur Mosibusi ( Akupuntur menghangatkan pada titik tertentu)

vii) Akupuntur Kepala ( Scalp Acupuncture )

viii) Akupuntur Telinga ( Auricular Acupuncture )

ix) Akupuntur Mata ( Eye Acupuncture / Iridology )

x) Akupuntur Kaki ( Foot Acupuncture / Reflexology )

xi) Akupuntur Urut ( Acupressure / Shiatu / Massage, Reiki )

xii) Akupuntur Homeopati ( Integrated Homeopathic & Acupuncture - Homeopuncture ), dll



Apakah tusukan jarum akupunktur menyakitkan



Kebiasaannya tusukan jarum akupuntur dimana-mana bahagian badan tidak mendatangkan apa-apa kesakitan kerana jarum-jarum yang digunakan adalah terlalu halus, lembut dan tajam. Jarum tersebut diletakkan dibahagian lapisan atas kulit sahaja diantara 1 ‘cun’ hingga 2 ‘cun’ atau 0.5cm hingga 1 cm sahaja. Kalau pun sakit, ianya bagai digigit semut pada tusukan pertama sahaja.


Apakah jarum akupunktur bahaya



Jarum akupuntur moden telah datang dalam keadaan siap dalam packing yang telah disuci-hama atau sterile. Setiap pengamal akupuntur sudah pasti pegang jarum tersebut terlebih dahulu sebelum menusujkan kepada badan pesakit. Oleh itu jika ada bakteria atau hama tentu doktor dahulu yang dijangkitinya . Hal ini sama sekali tidak diingini oleh setiap doktor.

Anda tidak perlu khuatir setiap jarum akupuntur adalah bersih dan selamat.



Apakah jarum akupunktur merebak Aids



Belum pernah ada sejarah bahawa AIDS merenbak melalui jarum akupuntur.

AIDS hanya merebak melalui jarum yang tidak bersih, yang diguna pakai oleh penagih dadah, mereka bergilir-gilir menggunakan jarum yang sama dan menyuntik lebih dari berpuloh-puloh kali jarum yang sama, tanpa bersih, tanpa rebus atau tanpa di masukkan kedalam autoclave.



Apakah beza antara jarum akupunktur dengan jarum biasa



Jarum biasa mempunyai ukuran badan yang besar dan keras. Didalammnya berongga untuk mengalirkan ubat-ubat sewaktu melakukan sesuatu suntikan. Suntikan dengan jarum-jarum ini mendatangkan kesakitan 80 - 90 %

Sementara Jarum Akupuntur, halus sebesar rambut yang diperbuat daripada logam khas bermagnet, tidak ada lubang, tidak berkarat dan tidak boleh patah. Sakit pada suntikan jarum akupuntur hanya 5 % sahaja.

Bagi orang-orang yang takut pada jarum atau orang-orang sensitif, kesakitan boleh mencapai 20 % Boleh dikatakan 80 % pesakit menyatakan tidak mengalami apa-apa kesakitan.



Apa yang dapat disembuhkan oleh perubatan akupunktur.



Sebenarnya banyak penyakit dapat dimanafatkan oleh pesakit melalui rawatan akupuntur. Badan Kesihatan Dunia, WHO telah menggariskan penyakit-penyakit yang disenaraikan disini adalah baik untuk rawatan akupuntur :


Sistem Pernafasan Gangguan Mata

Resdung / Sinusitis Sakit Mata Awal / conjunctivitis

Selsema / Rhinitis Radangan Retina / retinitis

Selsema Berair Myopia Pada kanak-Kanak

Tonsilitis Katarat


Gangguan Pencernaan Gangguan Mulut

Spasm pada esophagus Sakit Gigi

Tersedu / hiccough Sakit Gusi

Gastroptosis Sakit Halkum

Gastrik

Duodenal Ulcer, Colitis Sistem Pernafasan

Sembelit, Cirit Birit Batuk Bronkitis

Paralysis Usus Asma Bronkial



Neurological and Musculo-Skeletal Disorder

( Rawatan Yang Dianggap Terbaik Pada Akupuntur )



Sakit Kepala dan Migrin

Sakit Urat Saraf Muka atau kepala

Lumpuh Sebelah Muka / Bell Palsy

Kesan dari Strok / Lumpuh

Penyakit Meniere’s

Masalah Kencing Kerap atau Tidak boleh kencing

Frozen Shoulder atau Tennis Elbow

Sakit Belikat / Sakit Bahagian pinggang

Sakit Kerangka Punggong

Sakit Sendi Tulang


Dimana boleh hubungi kami



Di Kuala Lumpur : 118 Jalan Raja Laut [ Dekat Simpang KFC - PWTC ] Tel 03 4042 2020

Kejayaan Rawatan Alternatif

Kejayaan Melalui Rawatan Akupunktur
Testimonial Pesakit

1. Migrin Sembuh

Pesakit Mrs X, telah mengalami mingrin sejak 20 tahun lepas, berbagai cara perawatan telah dilakukan, namun sakit kepala berterusan. Setlah mencuba dengan rawatan akupunktur sebanyak 5 terapi. gejala sakit kepalanya berkurangan dan terus hilang dan semuh. Dari rekod Prof Dr Sir Nik Omar

Point yang dugunakan: DU 20, Extra 6, Li11, LI 4

Remedi Homeopati digunakan: Nux Vomica 30c & Iris ver. 200c.

2. Stroke - Boleh Berjalan Semula


Seorang Guru , Che Gu Y telah terkena strok secara tiba-tiba sehari sebelum Hari Raya Haji dan tidak boleh berjalan. Pada pagi hari Raya pesakit dibawa ke Kelinik Homeopati dan Akupunktur Dr Nik di Kubang Kerian. Setelah menjalan terapi akupunktur selama 3 kali serta dengan memakan ubat-ubatan homeopati dari dalam, pesakit terus boleh berjalan. Kes rekod Dr Nik

Ac Point yang digunakan: Ashi Point, DU 20, St 36 dan Scalp Acupuncture

Remedi Homeopati: Causticum 200 bid follow by Lyco 200 bds

3. Resdung Dan Akupunktur


Mengikut kes rekod dari Dr Tang Chunyu ,Anshan Central Hospital, China didapati sebanyak 50 kes perenial allergic rhinitis (Resdung) telah dibawa ke hospital ini untuk mendapatkan rawatan secara akupunktur telinga.

40 kes ( 80%) bertambah baik, 6 kes ( 12 %) memberi kelegaan 3 kes ( 6%) tidak ada apa-apa respon. Ini menunjukkan bahawa 98 % kes resdung seumpama ini mendapat respon yang baik melalui rawatan akupunktur.

4. Kayap Kelamin / Herpes Zoster


Dr Yao Kanyi dari Wuhan Hospital, China telah melapurkan bahawa 191 kes telah dirawat melalui kaedah akupunktur di Hospital Wuhan dimana 148 kes telah dirawat dengan kaedah Scalp Acupuncture. 90% kes berjaya dirawat sehingga lega, sementara 4 kes langsung tidak memberi kesan.

5. Bersalin Tanpa Bius


Mengikut rekod yang dilakukan oleh Prof Dr Sir Anton Jayasuriya dari Sri Lanka telah mengedalikan kes bersalin seorang wanita Sinhale dengan selamat tanpa menggunakan sebarang ubat bius biasa, malah beliau menggunakan titik-titik akupunktur untuk melegakan kesakitan diwaktu bersalin. Yang menajubnya ibu ini bersalin sambil tersenyum. Lihat rekod dalam buku 'Clinical Acupuncture' oleh Prof Anton.

6. Pembedahan Buasir / Haemorrhoid Operation

Dr Xiao Jifang dari Gangxi College of TCM, China telah membuat kajian terhadap 112 orang pesakit buasir yang telah mengalami kesakitan didubur setelah melakukan pembedahan buasir. 61 kes lelaki sementara 51 kes wanita. setelah melkaukan beberap terapi dengan kaedah akupunktur dengan menggunakan titik-titik B2 (Zanzhu), Hegu (LI4) dan Tangli (H5)

17 % gagal memberi respon yang baik sementara 84.9 % kesakitan didubur dapat dihentikan serta merta.

7. Pulehkan Pitam Kurang dari 1 minit.


Jika anda tidak pecaya, cuba gunakan titik akupunktur Rezhong DU 26 kepada pesakit yang mengalami pitam, tidak kira apa jenis pitam. Anda akan dapat sedarkan pesakit tersebut dalam tempuh kurang dari 1 minit, tanpa menggunakan apa-apa ubat. Selamat mencuba.

8. Lumpuh Muka / Bell Palsy


Tanyalah kepada En Mohammad Nordin dari Kampong Chicha, Kubang Kerian, dimana beliau hanya menjalani hanya satu terapi sahaja untuk memulihkan masalah lumpuh muka atau bell palsy yang dialaminya, tanpa memkan apa-apa drug kecuali ubat homeopati dari jenis causticum 30c.

Juga cuba tanya Che Gu Abdullah dari Kampong yang sama, yang mengalami masalah serupa, tetapi sudah sembuh melalui rawatan homeo-puncture dari doktor pakar homeopati Prof Dr Sir Nik Omar

9. Senggugut / Dysmenorrhoea


Mengikut catitan Dr Faridah Hamat dari Kelinik Homeopati & Akupunktur di Kuala Lumpur. Beliau telah memberi kelegaan hampir 80 % pesakit-pesakit yang mengalami masalah sakit bulanan / senggugut dengan menggunakan tusukan dengan Ac point Ren 4, 5 dan Hegu. Ubat homeopati yang digunakan ialah 'Mangnesian Phosphoricum 30c' Laman web beliau: www.geocities.com/dr_faridah

10. Anti Rokok


Dr Taufik Yap Abdullah dari Jengka telah melakukan penyelidikanya tersendiri untuk mengatasi masalah perokok dan beliau berjaya mengurangkan ketagihan merokok dua orang pesakit dengan menggunakan titik sedative DU 20 serta Quichi dalam 4 siri rawatan yang berselang 7 hari setiap sesi selama 30 minit.

11. Sakit Pinggang / Lumbago

Ac Hajjah Zaharah telah melakukan akupunktur hampir 10 orang pesakit setiap hari ( 300 orang pesakit dalam satu bulan ) Beliau boleh dianggap sebagi salah seorang ahli akupunktur wanita yang amat berjaya di Kelantan. Banyak kes-kes sakit pinggang atau sakit belakang telah dirawatnya melalui rawatan akupunktur dibahagian pinggang. Laman web beliau: www.geocities.com/dr_zaharah

12. Berdengong Dalam Telinga / Tinnitus


Prof H/Dr Che Musa merupakan salah seorang tenaga pengajar di Fakulti kami yang cukup aktif dalam mengembangkan perubatan homeopati dan juga akupunktur, Beliau banyak meyembuhakn kes-kes berdengung dalam telinga dengan menggunakan titik-titik akupunktur St7 Xiaguan, Si 19- Tinggomg dan SJ 21 -Ermen

13. Tersedu / Hiccough


Jika anda mengalami masalah tersedu yang berpanjangan, jangan risau anda cuba dapatkan seorang ahli akupunktur yang bertauliah dan berpengalaman, masalah tersedu yang anda alami - InshaAllah akan sembuh dengan hanya sekali rawatan sahaja - MashaAllah.

14. Darah Tinggi / Hypertension


Jika tekanan darah tinggi anda tidak mahu turun-turun dengan memakan berbagai jenis ubat. jangan takut untuk mencuba rawatan akupunktur. Dua titik utama yang dapat menurunkan tekanan darah anda dalam tempuh 1 jam ialah LIV3 - Taichong dan Hegu LI4. Pembuktian, cuba dahulu dan lihat kesannya. Rawatan akupunktur dalam kes tekanan darah tinggi amat menajubkan doktor-doktor Barat.

Satu lagi kes Seorang Wanita Melayu berusia 33 tahun
Berasal dari Melaka.
Kes Tekanan Darah Tinggi


Kes Tekanan Darah 180 - 220 dan bawa antara 90 - 110, tidak turun-turun walau
diberi berbagai jenis ubat.

Waniat ini cuba merawat dengan memakan ubat homeopati dan memakai laser [ refer: http://laser-profnik.blogspot.com ]

Setelah 2 minggu doktor terkejut, dimana tekanan darah tinggi turun ke paras hampir normal 130 / 90
Belum pernah turun begitu walau pun menukar bernagai jenis ubat.
Ini yang menajubkan.

15. Kencing Manis / Diabetes


Salah satu kebaikan rawatan akupunktur ialah dalam kes gula dalam darah yang terlampau tinggi. Cuba anda gunakan teknik Akupunktur dengan titik 'Sanyinjiao' atau SP6 dan ukur kembali kadar gula dalam darah selepas 45 minit menjalani terapi mengikut kaedah ini. Tanpa makan apa-apa ubat, ia bisa menurunkan kandungan guna dalam darah secara pelahan-lahan. Susah untuk mempercayainya, jika anda memiliki fikiran tidak menentu. Cuba dan lihat kesannya.

16. 204 kes Selaput Mata / Senile Cataract


Dr Wang Fulong dan Liu Lian dari TCM Academy Heilongjiang Province, China telah melapurkan 204 kes selaput mata yang dirawat di hospital tersebut mendapat respon yang baik melalui rawatan akupunktur. Hampir 94.96 % kes selaput mata tersebut telah dapat diatasi dengan sempurna dengan hanya menggunakan titik akupunktur Jingming

17. Uluran atau Burut / Hernia Sembuh


Pak Chik Zin , umur 70 tahun tiba-tiba tidak boleh bberdiri untuk meneruskan solat kerana sakit dibahagian telur zakar (testes) semakin menjadi-jadi. Selepas solat, Prof Dr Nik terus memeriksa masalah Pak Chik Zin dan didapat sah ia mengalami uluran angin atau hernia. Dr Nik terus memberi 4 titik akupunktur dibahagian paha dan Ren 3. Amat menajubkan sekali dengan hanya satu kali rawatan selama 30 minit. Gejala burut tersebut surut serta merta dan Pak Chik Zin boleh bangun dan berjalan sendiri..

18. Detok Penagihan Dadah / Drug Addict


Setiap hari kita menerima tidak kurang dari 2 hingga 3 orang penagih dadah yang mahu mendapatkan rawatan untuk membuang ketagihan sama ada heroin, ubat batuk, arak dan juga merokok. Di Hong Kong, penagihan dadah dirawat secara akupunktur untuk mematikan ketagihan atau detox. Ianya amat berkesan, maka pendekatan tersebut kami gunakan untuk mengatasi masalah penagihan dadah di Malaysia dan kami amat berbangga kerana hampir 50 % pesakit tersebut dapat dipulihkan [ tidak 100% ] melalui rawatan akupunktur dan homeopati serentak.

Rawatan ini dilakukan pada hari Selasa sahaja.



Talian Hotline kami: Kuala Lumpur 03 4042 2020

1 ulasan:

Unknown berkata...

saya dah buat 4 kali akupuntur ni kat klinik Dr nik omar tu... 2 kali buat, nmpak ada improvement. 2 kali buat lg, dlm ms 2 minggu migraine attack dgn teruk skali... hurm... sy lebih selesa buat dgn dr. rafidah. tp dia bercuti. dh sebulan cuti. dan tak tau lah bila masuk keje blk... sy selsesa dgn dia sb die dah ada pengalaman lama dr anak dr nik omar tu....