Sabtu, 21 Januari 2012


Petua 1:
Untuk sentiasa kelihatan cantik menawan berseri, amalkan berzikir seperti berikut:
Baca Ya Badiyah 1 kali
Baca Ya Nur 1 kali
Baca Ya Hadi 1 kali
Baca Ya Allah 3 kali
Amalkan membaca zikir ini dan tiup ke tapak tangan dan kemudiannya sapu ke muka anda setiap hari.
Petua 2:
Amalkan membaca ayat-ayat seperti berikut ;
Baca ayat ke 35, 36, 37 dan 38 dari surah al-Waqiah pada setiap selepas solat subuh. Hembuskan pada air dan kemudian minum air tersebut. Ia untuk rawatan dalaman supaya kelihatan cantik muda dan bertenaga luaran dan dalaman.


Lazimnya orang akan mandi dengan menjiruskan air bermula pada bahagian kepala. Cara mandi begini sebenarnya akan memberikan kesan yang negatif pada kesihatan diri dan sistem saraf pendarahan otak akan mengecut kerana siraman air tersebut. Ini akan membuatkan sistem otak akan terjejas. Cara mandi biasa akan menyebabkan sistem pertahanan badan akan menjadi lemah. Mandi songsang adalah amalan membasahkan tubuh badan bermula dari kaki dan beransur-ansur membasahi bahagian atas badan kemudian diakhiri dengan kepala. (kecuali mandi hadas besar dimulakan dari siraman di kepala.)
Kebaikan dan Kelebihan Mandi Sonsang
1) Anda akan awet muda dan sentiasa kelihatan segar.
2) Bahagian otak anda akan menjadi bertambah baik untuk befungsi, kerana mandi sonsang akan mengembangkan salur darah otak.
3) Sistem pertahanan badan anda bertambah baik fungsinya untuk tahap kesihatan yang maksima.
4) Anda boleh kurangkan stress.
5) Anda boleh meninggikan daya ingatan anda.
6) Mengelakkan atau mengurangkan sakit kepala.
7) Jiwa anda akan sentiasa bersemangat.
8) Menguatkan gusi dan gigi anda.



Kenapa semakin berumur semakin lemah? Dari segi saintifik, ini adalah kerana kemerosotan sel otak. Terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan ini berlaku:
1) Kurang zat makanan atau mineral atau vitamin.
2) Kurang penggunaan akal fikiran (kurang berfikir secara aktif) menyebabkan sel otak menjadi lemah dan mati. Sel otak yang mati tidak akan diganti lagi setelah kita dewasa kerana pertumbuhan sel otak telah berhenti.
3) Otak kurang rehat (kurang dapat oksigen). Kurangnya oksigen menyebabkan otak jadi letih menyebabkan kita tidak dapat tumpu pada pelajaran atau pengajian atau hal-hal lain.
4) Terlalu banyak makan (terutamanya makanan berasid, seperti asam). Apabila kita terlalu banyak makan menyebabkan otak jadi malas dan lembab yakni lemah. Juga makanan berasid menyebabkan darah kita mempunyai tahap keasidan yang tinggi. Selain daripada itu darah bawa oksigen ke otak, bawa bersama asid ini, maka akan merosakkan sel otak kita.
PETUA:
1. Yakin dengan kebolehan sendiri - Kita perlu yakin dengan diri sendiri bahawa kita mempunyai daya ingatan yang baik. Jauhkan fikiran negatif seperti ‘nombor bukan untuk saya’ atau ’saya susah mengingati nama orang’. Padamkan fikiran sebegini dan berjanjilah untuk meningkatkan daya ingatan kita. Ramai yang gagal untuk belajar meningkatkan memori kerana mereka gagal pada peringkat awal untuk berasa yakin dengan diri sendiri.
2. Latih otak - Latihan yang berulang dan konsisten mampu membina daya ingatan kita. Mulakan dengan latihan mudah seperti membaca, diikuti dengan latihan yang lebih kompleks seperti belajar kemahiran-kemahiran baru. Anda boleh mencuba belajar kemahiran menaip atau bermain alat muzik yang baru. Cabar minda anda dengan bermain kuiz atau sudoku. Sedikit sebanyak otak anda akan mula aktif dan berfungsi secara teratur dan kreatif.
3. Jaga pemakanan - Kata orang kita ialah apa yang kita makan. Diet yang seimbang baik untuk tubuh dan otak. Secara mudah anda boleh mengambil makanan tambahan seperti pil ginkgo biloba. Selain itu, diet yang mengandungi anti oksidan seperti brokoli dan bayam juga mampu membantu meningkatkan daya ingatan kita.
4. Luaskan imaginasi - Cipta imaginasi sendiri secara kreatif dan mudah diingati. Bayangkan atau visualkan apa yang anda cuba ingat. Contohnya, apa yang dapat anda bayangkan tentang seorang budak dan sebuah buku. Jangan sekadar membayangkan seorang kanak-kanak sedang membaca buku. Sebaliknya cipta visual imaginasi seperti sebuah buku sedang mengejar kanak-kanak tersebut. Atau, budak tersebut sedang makan buku. Lakarkan visual yang luarbiasa kerana ianya akan lebih mudah diingati.
5. Ulang dan ulang - Sentiasa ulang apa yang ingin anda ingat. Sebutkan berulang-ulang tarikh lahir kekasih atau pasangan anda, atau nombor telefon seseorang. Kemudian tuliskannya di atas kertas. Semakin banyak yang anda ulang, semakin banyak yang anda akan ingat.
6. Tingkatkan perhatian - Ada orang selalu merungut mereka mudah lupa nama orang yang mereka baru jumpa. Sebenarnya ia bukanlah kerana ingatan atau memori anda yang teruk. Ianya kerana anda kurang memberi perhatian terhadap nama dan sifat mereka. Belajar mengingati nama dengan mengaitkan sifat fizikal dan tingkah laku mereka.
7. Beri cukup masa - Jangan mudah berputus asa. Beri masa secukupnya untuk diri anda belajar mempertingkatkan daya ingatan. Setiap manusia mempunyai daya yang berbeza untuk mengingati sesuatu perkara. Jauhi diri dari gangguan luar supaya anda lebih fokus. Contohnya ketika anda cuba mengingati nombor telefon rakan baru anda, jangan sibuk berfikir tentang jenama telefonnya.

Petua Menambah Rezeki Kekayaan

1. Menunaikan solat dengan penuh khusyuk.
2. Rajin melakukan solat sunat Dhuha.
3. Mengerjakan solat Fajar dan Witir di rumah.
4. Tidak membincangkan soal keduniaan selepas menunaikan solat Witir.
5. Membaca surah Al-Waqiah. Baca pada waktu tengah malam terutamanya ketika orang lain sedang tidur.
6. Membaca Surah Al-Mulk
7. Membaca Surah Al-Muzammil
8. Membaca Surah Al-Lail.
9. Memperbanyakkan selawat ke atas Nabi S.A.W setiap hari.


§  Makbul segala hajat dan cita-cita.
§  Luas rezkinya.
§  Jika ditiup kpd perempuan nescaya kasih ia kepada kita.
§  Menang dalam peperangan.
§  Penerang hati.
§  Diajuhkan dari segala penyakit.
§  Dibaca 70 kali tiap-tiap hari aman dari ancaman raja-raja dan pembesar yang zalim yang hendak membunuhnya.
§  Dibaca ditempat yahng suci nescaya dapat melihat malaikat, jin dan syaitan.
§  Dibaca dimalam jumaat 20 kali boleh melihat orang didalam kubur.
§  Aman daripada binatang2 buas.
§  Air laut menjadi tawar.
§  Terlepas daripada terkena bunuh juka dibaca kepada tubuh badan.
§  Jika ditulis dan dijadikan azimat atau dibaca pada sawah aman daripada ancaman babi, tikus atau burung.
§  Terselamat daripada bahaya musuh dan seteru.
§  Terselamat dari karam dilaut.
§  Jika dibaca pada minyak malam jumaat tiga kali boleh memudahkan perempuan beranak jika meminumnya.
§  Orang yang pekak jika dibaca pada telinganya selam 7 hari nescaya mendengar.
§  Orang gila atau yang dirasuk oleh iblis apabila dibaca ditelinga tiga kali insyaallah lari iblisnya.
§  Boleh tawarkan segala jenis bisa termasuk bisa sengat binatang seperti lebah, ular dan ikan.
§  Boleh tawarkan segala jenis racun dan santau, seperti yang diperbuat daripada miang rebung, ulat buku mati beragan, hempedu katak dan sebagainya.
§  Terkeluar daripada penjara apabila dibaca bersungguh-sungguh.
§  Dijadikan jampi untuk menghalau jin dan syaitan.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1206.snc4/155822_182611905085544_114166781930057_713818_3450143_n.jpg


1. Terlalu lama berdiri
Merosakkan tulang. Urat-urat sekitar kaki menjadi kembang. Liang vagina sentiasa basah.
2. Terlalu lama duduk
Merosakkan lipatan daging. Akan mudah dihinggapi penyakit tua. Tubuh badan menjadi kendur
3. Terlalu lama berjalan
Merosakkan urat. Dalam pada itu haid akan menjadi tidak teratur dan tidak menetu masanya.
4. Terlalu lama melihat
Merosakkan darah. Darah haid menjadi lebih kotor dari kebiasaan
5. Terlalu banyak tidur
Merosakkan tenaga. Menjadi pemalas. Jauh jodoh. Selalu berangan-angan. Urat-urat disekitar rahim menjadi tidak kuat. Mudah dijangkiti kemandulan.
6. Terlalu riang/gembira
Merosakkan usus. Mudah dijangkiti keputihan pada liang vagina.
7. Terlalu kerap marah
Merosakkan hati. Cepat kelihatan tua.
8. Terlalu banyak berfikir
Merosakkan limpa. Kulit muka cepat berkedut. haid tidak menentu dan dalam waktu tidur kerap mengalami sentakan kaki atau tangan. Kesihatan rahim sekitarnya mudah terjejas.
9. Terlalu banyak bersedih
Merosakkan jantung.
10. Terlalu merana
Merosakkan paru-paru.
11. Terlalu takut
Merosakkan ginjal. Apabila fungsi ginjal terjejas, boleh mengakibatkan gejala kencing manis dan lemah jantung.
12. Terlalu kerap terkejut
Merosakkan pundi hempedu. Gejala pening kepala kerapdialami. Haid menjadi tidak menentu dan pendarahan yang terkadang terlebih.
13. Terlalu banyak makan
Merosakkan pencernaan. Mudah mengalami keletihan, malas dan selalu mengantuk. Liang vagina kurang bersih(semakin banyak ‘ragam’ lauk/makanan yang dimakan, semakin terjejas kesihatan dan kebersihan liang vagina).
14. Terlalu minum minuman berais
Merosakkan otot dan lambung. Badan dan payudara menjadi lembik. Berat badan meningkat. Mudah diserang penyakit dan kelihatan awet muda.
15. Terlalu banyak masa lapang
Merosakkan fikiran.Kelapangan masa yang terlalu banyak menimbulkan berbagai khayalan dan menimbulkan berbagai penyakit jiwa, kecuali masa lapang diisi dengan aktiviti hidup yang positif.


1. Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang kelalaian. Selalu dilakukan hati akan mati. Dibuat di hadapan manusia menghilangkan maruah diri.
2. Setiap kesalahan yang dilakukan jadikanlah pengajaran, insaflah ini tanda kelemahan diri, kesalilah keterlanjuran itu dan berazamlah tidak mengulanginya lagi.
3. Syukur nikmat dan sabar di dalam ujian amat mudah diucapkan tetapi amat sulit dilaksanakan.
4. Kesenangan dan kemewahan selalunya membawa kepada kesombongan dan kelalaian. Kesusahan dan penderitaan itu, selalunya membawa kekecewaan dan putus asa, kecuali orang yang mukmin.
5. Di antara tanda-tanda orang-orang yang sombong itu cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan orang, suka bermujadalah yakni bertegang leher, nampak di mukanya rasa tidak senang jika ada orang yang lebih darinya di satu majlis, bercakap meninggikan suara, pantang ditegur, tidak ada tanda-tanda kesal di atas kesalahan.
6. Orang yang sudah hilang sifat marah (dayus), cepat melahirkan sifat marah (lemah mujahadah). Orang yang ada sifat marah tetapi dapat disembunyikan kecuali di tempat-tempat yang munasabah inilah manusia normal.


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1198.snc4/155019_179380228742045_114166781930057_690226_638059_n.jpg





Limau purut or Kaffir lime by Siti khadijah bt mohd nahar.








Mandian limau juga digunakan untuk merawat peyakit seperti :
-terkena gangguan mahkluk halus
-sihir
-gangguan jiwa
-hilang ingatan
-badan berbau
-Baik untuk membuang bisa-bisa badan
- lenguh sendi, menghindari
- memulihkan tenaga
- menghindari migrain
- memperkuat tenaga batin dan masalah mati pucuk untuk lelaki.


Mandi Garam

-Membuang tenaga negatif dan memulihkan aura.
-Memberi ketenangan ketahap frekuensi gelombang alpha
- kesegaran
- menghaluskan kulit
- merawat penyakit Kulit dan Dalaman secara semulajadi.


Saya hanya memasukan fadilat ayat-ayat al-quran kedalam limau dan garam.Memasukan fadilat ayat-ayat al-quran juga dikenali syifa. Dengan kekuatan ayat-ayat syifa berserta barangan semulajadi insya allah mempercepatkan proses penyembuhan penyakit.



Menjaga kesihatan adalah dituntut oleh Agama. Banyak cara menjaga kesihatan tubuh badan maupun dari segi sains dan diajar oleh Al-Quran antaranya adalah spt:-

1. Bersenam @ beriadah.
2. Mengawal makanan.

Tahukah anda mengamal minum secawan air teh "O" setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. Isyaallah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan. (memang terbukti keberkesanan).

Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:-

1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

3. waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. dengan bersujud makan darah akan mengalir keruang berkenaan.

4. dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala

Dalam ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yng terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)


Petua dari Dr. Fatimah Az-Zahra

Ustazah menurunkan petua untuk kaum ibu menjaga diri agar sentiasa jadi macam 'abqaro' menurut ayat di dalam Surah al-Waqiah.

("Abqaro" ini bermaksud perawan yang sentiasa menjadi perawan) Ayat ini elok untuk diamalkan setiap hari oleh kaum ibu untuk menjaga kesihatan luar dan dalam.


Caranya:
Lepas solat Isya', ambil air segelas, baca Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Niat dlm hati utk menjaga kecantikan diri & utk kebahagiaan rumahtangga .

Makna surah Al-Waqiah ayat 35-38:

(56.35) Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,

56.36) Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara
(yang tidak pernah disentuh),

(56.37) Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya,

(56.38) (Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan.

Lanjutkan kepada kaum ibu dan isteri tuan2 semoga ada manafaatnya.


17 Kebaikan Sujud

1. Membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit daripada tempat asalnya.

2. Membetulkan pundi peranakan yang jatuh.

3. Melegakan sakit hernia.

4. Mengurangkan sakit sengugut ketika haid.

5. Melegakan paru-paru daripada ketegangan.

6. Mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.

7. Kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.

8. Meringankan bahagian pelvis.

9. Memberi dorongan supaya mudah tidur.

10. Menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud. Pergerakan otot ini akan menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik secara semulajadi dan ia juga akan memastikan kelancaran perjalanan darah.

11. Bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik dan mudah berfungsi untuk menyusukan bayi serta terhindar daripada sakit buah dada.

12. Sujud juga mampu mengurangkan kegemukan.

13. Pergerakan bahagian otot sewaktu sujud juga boleh memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).

14. Organ terpenting iaitu otak kita juga akan menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

15. Mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar dari penyakit salur darah dsb.

16. Dari segi psikologi, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takbur dsb.

17. Dari sudut perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekaligus menguatkan mentaliti seseorang.



Tiada ulasan: