Selasa, 14 Februari 2012


Posted: 11 Feb 2012 06:57 AM PST
*JANGAN lupa Follow Julmazli Dot Com di Twitter.
Antara lain, kali ini kita akan mempelajari:
- Beberapa artikel menarik untuk dibaca yang berkaitan coding blog.
- Bagaimana membuat border?
- Cara menjadikan blog anda Do Follow.
- Memperbaiki kesalahan kod HTML di blog.
7 artikel coding berbaloi untuk dibaca
Berikut adalah artikel yang saya cadangkan untuk anda baca..
//
Membuat Border Pada widget, Post Entri & Date
Walau Kak Kujie menulis dengan penuh santai dan diselangi lawak, artikel ini tetap mengandungi beberapa perkara penting berkaitan CSS dan HTML. Ia menunjukkan kepada anda bagaimana menghasilkan template yang ada kotak.
//
Tutorial Jadikan Blog NoFollow Kepada DoFollow
Link di bahagian komen bagi blog sama ada yang dihostkan oleh WordPress.com, Blogspot.com mahupun self hosted dipasang siap dengan rel ‘nofollow’. Walaupun perkara ini masih menjadi perbalahan banyak pihak, tetapi jika anda ingin menukar pautan di komen anda daripada nofollow kepada dofollow atau sebaliknya. Tutorial daripada Ariff Shah ini pasti membantu.
//
Cara Meminimakan Error HTML dan CSS
Kulanzsalleh.com adalah sahabat saya yang begitu arif dalam soal-soal teknikal blog. Kali ini beliau akan menunjukkan bagaimana cara membetulkan masalah coding yang melibatkan kod HTML dan CSS. Ikuti penerangannya.
//
Jenis-Jenis Heading Tags SEO
Kupasan ringkas tuan Shahrul Hasanal dari forblogger.net berkenaan heading tag seperti h1, h2 sehingga h6. Apa yang menariknya, anda boleh tonton video penerangan yang beliau hasilkan untuk lebih memudahkan pemahaman anda.
//
Tutorial Memaparkan Widget Twitter Tanpa Plugin
Menggunakan plugin dan widget memang mudah dan ringkas. Satu kelemahan ketara penggunaan plugin adalah kesannya yang melambatkan loading blog. Cara mengatasinya adalah dengan menggunakan kod HTML dan CSS. Tuan Mohd. Isa berkongsi teknik bagaimana memaparkan widget Twitter tanpa sebarang penggunaan plugin atau widget.
//
Memaparkan Beberapa Jenis Garisan Dalam Entri Post Anda
Entri akan kelihatan lebih menarik dengan penggunaan ‘kotak’ atau garisan (border) yang sesuai. Ia akan membezakan isi penting atau perkara khusus yang anda ingin tekankan. Beberapa jenis kod HTML border dikongsikan di dalam post ini.
//
Jadikan Blog Mesra Mobile Browser
Melayari Internet menggunakan mobile browser adalah pengalaman yang berbeza daripada desktop browser. Jika laman anda tidak dijadikan mesra mobile browser, kemungkinan besar ianya tidak boleh dibuka atau susunannya menjadi tunggang-langgang. Mr Piratz memberikan jalan penyelesaian mudah.

Tiada ulasan: