Ahad, 19 Februari 2012

olivia atau secara rasminya Republik Bolivia adalah sebuah negara di Amerika Selatan. Di antara negara-negara di Amerika Selatan, wilayah Bolivia merupakan yang tertinggi dan terpencil. Negara ini menghasilkan koko dan biji timah terbesar di dunia.




Negara Bolivia didirikan dengan nama "República Bolívar" untuk menghormati pendirinya Simón Bolívar. Analogi yang digunakan dalam pemberian nama itu adalah: "Romulus menurunkan nama Roma, sedangkan Christopher Columbus menurunkan Columbia, dan Bolívar menurunkan Bolivia.




Pada suatu masa dahulu, Bolivia adalah koloni Sepanyol. Pertambangan perak di Bolivia memberi barakah pada kewangan Sepanyol, dan Spain mempekerjakan orang Bolivia sebagai buruh untuk bekerja di pertambangan. Setelah beberapa perang berlaku, Simon Bolivar membantu Bolivia menjadikan negara tersebut merdeka.




Budaya Bolivia mempunyai banyak pengaruh seperti Inca, Aymara dan pengaruh setempat lain dalam keagamaan, muzik, dan pakaian. Terdapat festival besar di Oruro, yang disebut "El carnaval de Oruro". Orang Bolivia suka bermain bola sepak. Ladang haiwan juga popular, namun tidak mampu mengaut keuntungan.



















































































Tiada ulasan: