Selasa, 7 Februari 2012


Cahaya Indah Warna-Warni Bergemerlapan di Langit

Cahaya Indah Warna-Warni Bergemerlapan di Langit Kesan Badai Matahari Terbesar

Sejak seminggu lepas, pertunjukkan yang hebat cahaya indah yang dikenali sebagai borealis aurora telah dikesan kelihatan di Norway, Iceland dan juga UK.


Bumi dihujani dengan sinaran cahaya yang indah di langit pada waktu malam adalah disebabkan oleh ribut solar terbesar dalam tempoh lebih enam tahun.


Borealis aurora adalah disebabkan oleh zarah dari matahari berlanggar dengan atom sehingga ke luar kawasan atmosfera bumi dari jarak 60 hingga 200 kilometer. Keindahan cahaya ini dapat dilihat jauh hingga ke Selatan kerana letusan solar yang amat kuat telah menyebarkan zarah atau partikel.


Aliran zarah ini bergerak jauh dari matahari pada kelajuan antara 1juta hingga 4 juta batu sejam mengarah ke kutub utara dan selatan bumi yang mempunyai kawasan medan magnet selepas berlakunya peristiwa-peristiwa yang dipanggil 'coronal mass ejections' pada permukaan matahari.


Pertembungan atom elektron sama ada dengan oksigen atau nitrogen berlaku apabila mereka melanda ruang angkasa bumi menghasilkan pembentukan cahaya warna hijau, merah, biru atau ungu.


Keseluruhan ruang angkasa di antara bumi dan Musytari hanya dipenuhi dengan proton menjelaskan mengapa kesan cahaya indah dapat dilihat di beberapa tempat selama beberapa hari.




















Tiada ulasan: