Empati dalam Pekerjaan
Hari ini adalah tips sambungan dari post terdahulu. Masih tajuk Empati. Walaupun kita percaya empati itu penting dalam kehidupan, namun sering kali kita gagal menunjukannya terutamanya dengan orang yang berada di sekeliling kita seperti teman sekerja. Di sini terdapatnya 2 teknik yang dapat digunakan untuk meningkatkan empati dalam sesebuah organisasi atau pasukan.
1. Permainan : ‘Sehari dalam kehidupan’
Setiap peserta diminta untuk menullis nama mereka di belakang sebuah kertas. Di bahagian hadapan kertas pula mereka akan menyenaraikan dalam 4 kategori ‘my highs’, ‘my lows’, ‘my frustrations’, ‘my rewards’.
Kemudiannya kertas ini ditampal di dinding. Aktiviti seterusnya setiap orang diminta untuk berjalan melihat setiap kertas dan mencatatkan jawapan dirasakan empunya kertas tersebut. Dari situ mereka mula membayangkan kehidupan individu tersebut.
Contohnya, apakah perhargaan yang paling hebat yang pernah diterima? Apakah ketidakpuas hati yang ada dalam pekerjaan dan lain-lain.
Apabila selesai menulis jawapan, akhirnya setiap orang akan mengambil semula kertasnya. Aktivitnya seterusnya adalah mereka memberi respon terhadap soalan peserta dan berkongsi perasaan mereka itu.
2. Permainan : ‘Bagaimana saya boleh sampai ke sini?’
Teknik kedua adalah meminta setiap orang berkongsi bagaimana mereka boleh sampai ke kejaya mereka pada hari ini. Setiap orang akan diminta untuk bercerita perjalanan kerjaya mereka hingga ke hari ini.
Teknik ini telah digunkan oleh Kevin Buck, senior perunding untuk Leading Initiatives Worlwide Inc. Teknik ini nyata telah membuah hasil yang memberansangkan. Kadang kala kita tidak terjangka bagaimana seseorang itu boleh samapai ke tahap dia pada hari ini.
Semoga tips ini membantu. Salam inspirasi!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan