Rabu, 25 Januari 2012


Bakar Lebih Kalori & Kuruskan Badan

Nak kuruskan badan dengan cepat? Kita perlu pastikan tubuh badan kita membakar lebih banyak kalori dalam tubuh badan kita. Tapi bagaimana ya? :-)
Senang je… Jika kita nak bakar kalori dan tingkatkan tahap kecergasan tubuh badan, kita tak perlukan peralatan senaman yang khas atau kena lakukan senaman dengan lama.
Cukup dengan hanya menggunakan tangga; kita boleh kurangkan berat badan, tingkatkan tahap kardiovaskular dan rendahkan paras kolesterol tak baik dalam darah tubuh badan kita.

Mungkin ada yang kata, jumlah kalori yang dibakar ketika menaiki tangga taklah sebanyak mana pun. Jadi di sini ada beberapa tip untuk kita bakar lebih kalori dengan hanya melakukan senaman mudah ni saja.
Langkah 1
Lakukan regangan dengan berjalan pantas selama lima minit. Ianya dapat membantu meregangkan otot dan menyediakan jantung dan paru-paru kita untuk bersenam.
Langkah 2
Naiki tangga dan mulakan daripada kelajuan biasa kepada langkah yang lebih cepat. Pastikan kelajuan dan pergerakan kita sentiasa konsisten. Jangan paksa diri terutamanya jika kita baru nak bermula.
Langkah 3
Berhenti sekejap di permukaan rata untuk mengambil nafas. Jika kita tak merasa sesak nafas dan otot kaki tak kejang, kita boleh teruskan saja ke langkah seterusnya.
Langkah 4
Panjat lagi anak tangga. Mengikut bagaimana kita rasa, kita boleh ulangi semula ke langkah 3 samada untuk merehatkan diri sebentar atau terus menaiki tangga.
Langkah 5
Terus menaiki tangga untuk 10-15 minit. Jangan lakukannya secara berlebihan. Setiap beberapa minggu, kita boleh panjangkan masa kita bersenam dengan menaiki tangga untuk membakar lebih banyak kalori.
Langkah 6
Berjalan di permukaan rata antara 5-10 minit dalam pergerakan sederhana untuk membantu tubuh badan kita mengurangkan ketegangan otot.
Dan paling best sekali… kita boleh lakukan senaman mudah ni samada di pejabat ataupun di rumah. Apa lagi, jomlah kita mula… ;-)

Tiada ulasan: